V.
ИЗПИТАНИЯТА НА ЕВРОПЕЙСИЯ СЪЮЗ
Терминът
“модерен” все
по-често се заменя с “постмодерен”. Т.е. става дума
за промяна на критериите за елегантност, стил, красота в начина и
културата на обличане. Много властно навлиза стилът
“кежуъл” (всекидневно, спортно и удобно облекло)
и “стрийт” (облекло със заемки от уличната мода).
Днес модният цикъл е неимоверно свит, което означава, че самият стил на
обличане се променя не със сезони и месеци, а със седмици и дни.
Гиганти като “Зара” съумяват да се нагодят към този
бърз ритъм и предлагат нови и нови силуети и форми, но за останалите
модни къщи и фирми това наистина е сериозен проблем. Като цяло
българската мода (с отделни изключения) е на прав път и ускорено се
подмладява и разнообразява.
Състоянието
на модния дизайн и по-специално на
модния бизнес у нас е динамично и противоречиво. Има все още сериозни
слабости в сферата на организацията на производството, управлението и
особено на маркетинга и рекламата. Много от българските създатели и
търговци на облекла и аксесоари са с дефицит на презентационна и
рекламна култура. Те подценяват ролята на медиите и комуникациите,
нехаят за връзките с обществеността и тъкмо поради това много скоро ще
бъдат изправени пред сериозни кризи и проблеми. Иска ни се да дадем
отново пример с русенския опит и с дейността на фирми като
“Маркам”, “Естел колекшън”,
“Бордо”, “Магик”,
“Аура”, “Дунавска коприна”,
“Мод Мари”, “Грънчаров и син”,
“Арда”, “Аристон”, които
работят наистина съобразно европейските критерии.
Аргумент в полза на
оптимизма по отношение на развитието на българската мода и модния
бизнес е и дейността на “Мирó”,
“Квят”, “Виргиния ателие”,
“Тани”, “Рошавата гарга”,
“Жени стил”, “Ирида”,
“Астелла”, “Денил”,
“Агресия”, “Макс Даниели”,
“Монтели”, “Парушев”,
“Етере” и др. (не ги подреждаме по значение и
мащаби). Допълнителен аргумент за положителните очаквания към бъдещите
успехи на българската мода е и успешно проведеното през октомври 2006
година Балканското изложение за облекло и текстил –
“Би Гейт”, организирано от БАПИОТ. Ще припомним, че
в “Интер Експо Център” своите най-нови предложения
показаха 120 български фирми, а почетен гост беше проф. Рене Мардела,
директор на Висшия институт по мода в Париж. В сборното ревю участваха
модните къщи “Етере”, “Мир”,
“Маркам”, “Нов стил”,
“Магик” и “Брунели”.
По-нататъшният прогрес на дизайна и производството на облекло и текстил
у нас несъмнено е обвързан с високо професионалното организиране и
провеждане на такива изложения. Консолидацията и единството на
българските фирми от леката промишленост, в частност –
текстила и облеклото е изключителен фактор за оцеляването ни и за
просперитате ни на международните модни пазари.
И
занапред Академията за мода ще следва своите
високи и благородни амбиции: по-нататъшно подкрепяне на развитието на
българската мода и на модното предприемачество, консолидиране на
журналистите, отразяващи и пишещи за мода и моден дизайн,
организирането на образователни и преквалификационни курсове и обръщане
на повече внимание на младите генерации модни творци. Така например
през изминалата година с успех приключи и организираният за пръв път от
Академията за мода летен тренинг-семинар за мултимедийно обучение и
квалификация на тема “Моден бизнес, пазар и медии”.
Обучението се проведе в конферентната зала на Парк Хотел Витоша.
Лекциите бяха обвързани с едни от най-важните и наболели проблеми на
модния бизнес, предприемачеството, маркетинга и рекламата в областта на
модния дизайн. Модата като изкуство и бизнес, плагиатството и защитата
на авторските права, стоките-ментета, световните тенденциите в
съвременната мода, налагането на собствена марка и управлението на
търговските обекти, акцентите в модната и рекламна фотография,
смехотерапията и модния бизнес, и ред още теми бяха основните акценти в
лекциите, изнесени от поканените специалисти. Сред тях бяха Донка
Ганева (Академия за мода), доц.д-р Любомир Стойков (Академия за мода),
Павел Кърлев (Федерацията на потребителите в България), проф. д.ф.н.
Иван Славов, доц.д-р Цветан Кулевски (УНСС), Христо Христозов (НХА и
СУ Св.Климент Охридски), Александър Нишков и др.
Очакват
ни големи трансформации, свързани с
критериите на Европейския съюз за качество и високи технологии в
създаването на облекла и допълнения и ние трябва да направим
необходимото, за да отговорим на тези изисквания. Едни от най-често
задаваните въпроси днес са дали ще оцелеят българските модни къщи и
дизайнери, изправени пред тези високи изисквания? Как ще се справят с
новата конкуренция? Ще могат ли да дадат достоен принос за качественото
развитие на европейската и на световната мода? Как ще се справят при
новите, още по-сложни производствени, технологични и пазарни условия?
Наистина става дума за оцеляване и за адаптиране към новите критерии
– критерии за технология, качество и пазар. Ще оцелеят онези,
които инвестират умно в талантливите модни творци, опитните маркетолози
и високотехнологичния дизайн. В това отношение русенските фирми,
обединени в своя браншови съюз “водят в резултата”,
защото много от тях отдавна работят по тези критерии. Според нас, биха
оцелели само онези, които спазват правилата в този бранш, които
действат гъвкаво и разчитат на сериозните проучвания –
икономически, маркетингови, социологически. Ще си позволим и една
препоръка: отделяйте повече внимание и финансови ресурси на връзките с
обществеността, медийната политика и изграждането на позитивен имидж.
Замислете се за своята рекламна и презентационна култура, тъй като без
нея лесно ще загубите конкурентните битки. А те тепърва ще се разгарят!
|