І.
МОДА И ХУМАНИЗЪМ
В
редица отношения изминалата 2006 година беше показателна за добрите
сърца на голяма част от хората, ангажирани с дизайнерска дейност, моден
бизнес или с производство на облекла и допълнения. Със своята хуманна и
дарителска дейност към крайно нуждаещите се деца, сирачета, студенти,
пенсионери, болни и пострадали при бедствия и аварии всички те дадоха
чудесен пример за високо развито чувство за социален дълг и гражданска
отговорност.
Под патронажа на съпругата на
българския президент Зорка Първанова в Резиденция Бояна се състоя
премиерата на Алманах на българската мода 2006. Изданието за втора
поредна година подкрепи националната кампания за борба с рака на
гърдата, която преминава под патронажа на първата дама. Чаровната Ирен
Онтева енергично води благотворителния аукцион за събиране на средства
за борба с рака на гърдата чрез първите екземпляри на алманаха,
номерирани и подписани от неговия автор. Фирма
“Софсток”, народната представителка Весела
Драганова, Николай Хаджидончев, Емил Арабаджиев от
“Денил”, Мария Теофилова и Петя Стаевска се оказаха
най-щедри в наддаването за специалните каталози. За благородната кауза
магазини “Галдини” предоставиха елегантни часовници
с марките “Дона Каран”, “Фосил”
и “Дизел”. Приходите зарадваха също така дечицата
от Дом “Св. Иван Рилски” и студентите от
специалностите “Икономика на масмедиите”,
“Журналистика и масмедии” и “Икономика на
социално-културната сфера” на УНСС, които получиха
видеооборудване за аудиторията на тяхната катедра.
В
луксозното и авторитетно издание,
което излезе за шеста поредна година, бяха включени най-известните
родни дизайнери, модни къщи и представители на козметиката,
фризьорското изкуство, интериорния дизайн, мебелите и като цяло
– лайфстайла. Алманах на българската мода 2006 бе издаден на
български и английски езици и разпространен в целия свят. В уводната
статия на автора е направен концептуален преглед на най-добрите
постижения в модния дизайн у нас. В официалната премиерна вечер своите
най-нови колекции показаха Виргиния Здравкова, Елеонора Кирилова,
Биляна и Петър – “Бипоне”, Кръстана
Драганова, Николай Пачев, модните къщи “Гизия”,
“Ирида”, “Квят”,
“Люсил”, “Мирó” и
“Тани”. Милка Александрова – Бучи
(вдъхновена от “Бомбай – Сапфир”) и Мария
Недкова (инспирирана от “Мери Джейн”),
демонстрираха уникални модели. Благотворителният спектакъл бе уважен
също и от Анастасия Мозер, Мария Петрова, Светлана Лечкова, Силвия
Василева, Ясмин Блюмич, Мирослав Печев, Олга Сандова, проф. Греди Асса,
баронеса Марияна Гендович и др.
През
пролетта на 2006 година
известната наша компания “MDL”, представителка на
много авторитетни чуждестранни модни марки, сред които
“Бенетон”, “МаксМара” и
“Ерменеджилдо Дзеня” заедно с учениците от
Американския колеж в София направи дарение на дом за деца в
неравностойно положение - дрехи на стойност над 12 000 лева, както и
организира специално празненство – увеселително парти за тях
съвместно с група “Бонбон”. Във връзка с
40-годишнината на “Бенетон” същата фирма предостави
безплатно облекла за всички служители на Софийската градска галерия.
“MDL” подкрепи и кампанията на първата дама за
осигуряване на работни места на деца - абитуриенти, лишени от
родителски грижи.
Значимо
хуманно събитие бе
проведеният благотворителен търг на кукли «Барби»,
облечени от известни български дизайнери. Събитието се състоя на 1
ноември 2006 година в рамките на Международната седмица на блондинките.
Организатори бяха Олга Ускова, председател на Руския бизнес клуб и
Наталия Столярова, председател на Международната асоциация на
блондинките, а събраните средства от хуманния аукцион - дарени за
децата от дом “Надежда”. Дизайнерите които
подкрепиха благородната кауза бяха Албена Александрова, Милка
Александрова – Бучи, Паола Апси, Антоанета Долкина, Жана
Жекова, Виргиния Здравкова, Нели Колева, Светослава Траянова, Мария
Мичева, Елена Москвичова, Ирина Флорин, Мирослава Шопова, както и
модните къщи “Ирида” и “Тани”.
На специална изложба бяха представени кукли
“Барби”, облечени от Валентино и Слава Зайцев. На
търга най-висока цена достигна куклата, облечена от Паола Апси
– 2700 лв. Нейна собственичка вече е бизнесдамата Мария
Теофилова.
Не
биха могли да се изброят всички
форми на благотворителност, пряко или косвено реализирани от нашия
моден дизайн, но е справедливо да се спомене поне още една –
уникалният ревю-спектакъл в хотел “Хилтън” през
ноември 2006 година, в който редом с топмоделите на “Визаж
модел груп” дефилираха жени, болни от рак на гърдата.
Събраните средства бяха дарени на 32-годишната Катя Нанева ( една от
участничките в ревюто ), за да осъществи така мечтаната от нея
реконструкция на оперираната си гърда. В хуманното начинание доброволно
се бяха включили артисти, режисьори, медии и журналисти. Водещ бе
Христо Мутафчиев, а сред изпълнителите – популярната и
талантлива актриса Елена Димитрова. Модата и красотата обединиха
българките, справили се с коварната болест. На ревюто бяха показани
козметиката и грима на “Есте Лодер” и модели на
“Бети Баркли”. Вечерта, която ознаменува края на
Световния месец за борба с рака на гърдата бе организирана от
фармацевтичната компания “Астра Зенека” и
Асоциацията на пациентите с онкологични заболявания. Модата и модните
прояви със своя дълбоко артистичен и естетичен развлекателен характер и
занапред трябва да служат на благородните хуманни каузи, подкрепяйки
сираци, талантливи деца, болни и нуждаещи се хора. Примерът в
най-развитите държави по света е заразителен и цитираните по-горе
примери са красноречиво доказателство за това.
|