БЪЛГАРСКАТА МОДА: НОВА КОМУНИКАЦИЯ
ИЛИ КРИЗА НА ПУБЛИЧНОСТТА?
Интересна
и забележителна за българската мода бе 2006-а година. Редом с
неизбежните динамични процеси, свързани най-вече със залязването на
едни имена на автори и фирми и изгряването на други, се забелязаха
определени тенденции на преструктуриране, прегрупиране и преосмисляне
на творческия процес и формите на участие в създаването на облекла и
допълнения, както и въобще в модния бизнес и производството на облекла
и текстил. Икономистите и статистиците биха си послужили с цифри и
конкретни данни, за да аргументират твърденията си по повод на това, че
производството и износът на облекло и текстил бележат напредък и
определен ръст и навярно биха разгледали по-детайлно инвестиционния
климат в този бранш у нас – сега и в перспектива. Нашата
задача, обаче, е свързана с вникването в
“поведението” на дизайнери и модни къщи и
по-специално с начина им на комуникиране с обществото, с техните
потребители и въобще с широката публика. За какво по-точно става дума?
Несъмнено има обнадеждаващи симптоми, свързани с
по-голямата взискателност към изработката на рекламните и PR-материали,
към организирането и провеждането на фотосесии, както и прилагането на
различни атрактивни маркетингови форми. Положителен факт е забелязаната
( макар и в отделни случаи ) по-голяма грижа за създаването и
поддържането на адекватен имидж в публичното пространство било със
собствени сили, било с помощта на специалисти-консултанти, било с
наемането на професионални агенции и прес-офиси. Добър знак за
наченките на новата комуникационна и медийна политика в модата е, че
редица дизайнери, попаднали в полезрението на електронните или печатни
масмедии, участват в предавания и програми или пък се изявяват по
страниците на списания и вестници далеч по-отговорно, компетентно и
представително, отколкото преди няколко години. Макар и трудно, и
бавно, все по-голяма част от авторите на модни колекции осъзнават
голямата роля на личностната култура, информираността и компетентността
при изявите в медиите – роля, допринасяща за увеличаването на
четивността и разбираемостта на техните послания към ценители и
купувачи, реална или пък потенциална клиентела. Особено добро
впечатление правят онези от тях, които съумяват да говорят концептуално
и по един интелигентен и богато ерудиран и аргументиран начин да
представят своите идеи, да разглеждат модата и нейните продукти не само
като бизнес, но и като изкуство, и изключително ефективна форма на
самоизява.
Честното и задълбочено вглеждане в начина, по
който дизайнерските среди общуват с и чрез медиите, обаче, показва че
са налице противоречиви тенденции. От една страна има симптоми и белези
на “нов комуникационен ред” и “успешна
медийна стратегия” в модния дизайн, но те като че са твърде
рехави и много често са изместени от все още бушуващата криза на
публичността в съвременната българска мода. Кои са измеренията на тази
криза? Те са много и различни, но тук ще посочим четири по-важни
дисонанса, които наистина придобиват кризисно звучене:
- Първият дисонанс
произтича от драстичното несъответствие между начина на правене на
реклама или връзки с обществеността на родните модни субекти
– българските производители и автори на облекла, и на
представителите на чуждестранните марки, вносителите на облекла,
козметични продукти, парфюми, допълнения, украшения и други. Не ще и
съмнение, че представителствата на известните задгранични марки
предлагат една много по-качествена, професионална и безкомпромисна
система за публична комуникация (често пъти с готови рекламни и
PR-продукти), която е проработена и дава високи резултати. Нашите
производители на облекла изостават и като мислене, и като конкретна
комуникационна технология, и като мащабност и планомерност на
инвестициите в масовите комуникации и публичността.
- Вторият дисонанс
опира до отношението на дизайнери и фирми към лайфстайл и фешън
журналистите, в т.ч. към самите медии, програми, рубрики и предавания.
Все още мнозина от производителите, бизнесмените, предприемачите,
творците на мода и модни стоки не правят ясна разлика между журналиста,
пишещ за модата и рекламния агент или пък посредник. За тях между
реклама и PR няма никаква разлика и навярно поради тази причина за
съжаление те смятат, че всичко може да се купи – в т.ч.
похвали, медиен комфорт и положителни отзиви от страна на
“обгрижените с внимание” журналисти. А
професионалните и коректни репортери, коментатори и редактори имат
потребност от едно единствено нещо: своевременно предложена им
достоверна информация, снимков материал (по възможност –
качествен и оригинален) и навременни покани за модните изяви
– ревюта, презентации, пърформанси и т.н.
- Третият дисонанс,
говорещ за криза на публичността в модния сектор у нас, кореспондира с
вредата от прекаленото самочувствие, стигащо до самозабрава на някои
дизайнери, търговци и производители, което замъглява реалните им
представи за нивото на създаваните и предлагани от тях модни стоки и
услуги. Те нерядко се интересуват повече от това, което се пише и
говори за тях, отколкото от нещо по-важно: дали и в каква степен
създаденото и предложеното от техните модни къщи, цехове, бутици и
фирми действително е модерно и функционално, конкурентноспособно и
свежо. Т.е. неоправдано се преувеличава ролята на медийните изяви за
сметка на по-самокритичното и взискателно вглеждане в собствената
работа.
- Четвъртият дисонанс
е по-скоро обвързан със слабостите при изработването на собствена
комуникационна стратегия. Със собствени усилия или пък с помощта на
експерти и консултанти по връзки с обществеността, имиджмейкърство и
реклама субектите в българското модно пространство следва да имат ясни
цели, задачи, методи и средства за постигането на качествена, на
значима публичност. В много от случаите сега се работи хаотично,
стихийно и импулсивно. Не бихме искали да засягаме и един твърде
неприятен момент, говорещ за лоша професионална етика и липса на
лоялност в случаите, когато се организира и провежда “черен
PR”, когато се уговарят журналисти да
“наклепат” и “окалят”
конкурента или пък да омаловажат и скрият неговите постижения, награди,
успехи.
Медийна политика и връзки с обществеността са
потребни не само за начинаещи, прохождащи и нуждаещи се от обществено
признание дизайнери и предприемачи. Лансирането в обществото чрез
медиите е също толкова важно и за вече известните марки, личности и
продукти. PR-ът на вече популярните корпорации или пък отделни
знаменити модни творци е още по-необходим, защото постигнатата
известност е изключително скъп капитал, цяло състояние и богатство и те
на първо място трябва да бъдат съхранени, а не разпилени и разрушени.
Как да се опази високата репутация и доброто име е една от основните
задачи на този тип медийна политика. Друго, не по-малко важно
задължение е всяка нова информация за модната къща, фирмата или
дизайнера да бъде управлявана интелигентно и професионално. Този тип
пъблик рилейшънс съвсем няма единствено “поддържащ”
и “напомнящ” характер. Анализирайки конкретното
състояние на организацията или човека, които се лансират в публичното
пространство, както и на самото обществено мнение, PR-ът им преценя
дали да поддържат определени нагласи в обществото за тях или пък да
променят ценностния акцент в друга - по-актуална и по-значима, посока.
Трябва да сме наясно, че успехът (в т.ч. и в
модните среди) е относителна величина. В сферата на професионалните
изяви модният дизайнр или фирма трудно могат да успеят без воденето на
адекватна информационна и медийна политика. Успехът би могъл да бъде
постигнат и без намесата на експерти по публичност и комуникация,
връзки с обществеността и имиджмейкинг, но тогава компанията или
отделният човек трябва сами да се грижат за своя имидж, за своите
публични изяви, за информационните и комуникационните стратегии по
отношение на общественото мнение. Подобно нещо е възможно, когато става
дума за харизматични и особено влиятелни личности. Но те също
(независимо от интуитивния си и импровизиран най-често PR) могат да
сгафят било от прекалено самочувствие или пък от прекалена фамилиарност
с публиката; било поради невежество или липса на информация по даден
тема, която е събудила обществения интерес.
Добрият PR в модата и модния дизайн трябва да бъде
едновременно журналист с бързи реакции, учен-аналитик, перфектен актьор
и талантлив режисьор. Комуникативността, премереността и оригиналността
в мисленето допълват портрета на специалиста в сферата на модния PR.
Много е важно добрият имиджмейкър да бъде в доброкачествена сянка, а не
както има случаи у нас – да вдига повече медиен шум за себе
си, отколкото за своя клиент. Тук ще припомним една китайската
поговорка, любима и на Ролан Барт: “Най-тъмното място е
винаги под лампата”. Но да не забравяме, че PR-ът е този,
който обикновено включва лампата. Относно оценката за PR специалиста,
ще се позовем на трима американски професори Нюсъм, Търк и Кракбърг,
които казват “Пиарменът е толкова добър, каквато репутация си
е заслужил”. Те предлагат един-единствен стандарт за неговата
оценка – етиката на поведението му.
|
|
1. Предговор
2. Българската
мода: нова комуникация или криза на публичността?
3. Мода и
хуманизъм
4. Златна Игла
2005
5. Моден
Меркурий 2006
6. Новата
генерация дизайнери
7. Изпитанията
на Европейския Съюз
1. Любомир Стойков
Фото: © Александър Кацев за списание
“Максимум”
"Алманах на българската
мода 2006" подкрепя
националната кампания за борба с рака на гърдата
под патронажа на първата дама г-жа Зорка Първанова
|