БЪЛГАРСКАТА
СЛЕДА ПО СВЕТА

В предишни издания на "Алманах на българската мода" неизменно сме засягали въпроса за просперитета и приноса на българските дизайнери, работещи в чужбина - за т.нар. "българска следа в модата". Отбелязвали сме успешното развитие и доброто признание на което се радват такива талантливи наши модни творци като Миглена Казаски, Веселин Йорданов, Емилиян Събев, Десислава Стойчева и др. Този път може да допълним и разширим списъка най-малко с още две имена - Ирина Симеонова и Анета Генова. Кои са те и какво знаем за техните дизайнерски успехи? Ирина Симеонова от години живее и работи в САЩ. Завършила е Художествената академия в София. Години наред работи в "Рила", а след промените у нас през 1989 година и в модна къща "Десислава". През 1991 година напуска България и се установява в САЩ. Специализира и работи в модна къща "Мери Макфаден", а по-късно в "Дуе пер дуе".

Един от особено важните моменти в творческата биография на Ирина Симеонова е участието є със сборна колекция заедно с модна къща "Рила стил" в културната програма за откриването на 49-та сесия на ООН през 1994 година. Нашата дизайнерка спечелва конкурса, предлагайки свои скици, след което се обръща към прочутата ни модна къща, за да є предложи съвместна реализация на този толкова отговорен проект.

По време на седмицата на модата в Ню Йорк "Севънт он сикст" през септември 1999 година Ирина Симеонова показва в салона на Националната библиотека колекция под собственото си име. Предлага 50 оригинални модела, като началото на ревюто започва с българската народна песен "Полегнала е Тодора", а през повечето време звучи и музика от филма "Петият елемент". В шоуто участва като манекен дъщерята на Ивана и Доналд Тръмп - Иванка. Концепцията цели лансирането на облекла за деловата жена, като цяло конфекционна и практична, допълнена в края само с няколко рокли тип "холивудски звезди". Преобладават тъкани като микрофибър, плюс натурални, естествени платове - памук, коприна и лен. Ленът - по-специално - е произведен по високотехнологична система и притежава блясъка на органзата... В момента Ирина Симеонова преподава в модния колеж "Катрин Гипс" в Ню Йорк - рисуване, кроене, шев и др. Колежът е съвсем млад и тя, редом с останалите преподаватели, е изпълнена с амбиции да го затвърди максимално бързо като престижен учебен и образователен център по мода и моден дизайн.

Другата ни успяла зад граница сънародничка е Анета Генова. Тя също живее в САЩ. Родена е във Варна, където е завършила е английска гимназия. По-късно учи "Изчислителна техника ". Винаги е искала да се занимава с мода и моден дизайн. Печели награда за моден проект в конкурс организиран от Art Institute International. Заминава по този повод в чужбина през 1993 година. Записва моден дизайн в Art Institute във Флорида. През 1996 година учи във Fashion Institute of Technology, а през 2000 година завършва и "Парсънс" . Работи в сферата на плетивата и машинния трикотаж. Била е няколко сезона при Марк Джейкъбс и в "Поло Ралф Лорен", "Лейди Футлокър" , "Пепе Джинс" и др. От 2002 година е на свободна практика. Има собствена марка "Анета Дженова". Сега изработва дрехи за технологията - калъфи и аксесоари за телефони, CD-плейъри и най-новото MP 3 плейъри.

Да се върнем отново на икономическата динамика и на несъмненото развитие на нашата модна индустрия, в т.ч. и за износ на облекла и текстил. През 2002 година България увеличи още повече своя дял в износа на текстилни изделия за страните от Европейския съюз. Само за първите девет месеца на 2002 година ние сме изнесли тъкани облекла за 110 525 992 щатски долара за Германия, за 79 569 839 щатски долара за Франция и за 57 484 703 щатски долара за Италия. Най-голямо количество трикотажни облекла за същия период сме изнесли за Гърция / на стойност 10 525 992 щ.д. /, Италия / на стойност 40 193 317 щ.д. / и за Германия / на стойност 37 297 707 щ.д. / (4) . Положителен факт в интегрирането ни в европейските структури е и това, че Асоциацията на дружествата от леката промишленост бе включена в проекта Пърфект линк на Европейската комисия под егидата на Българската стопанска камара. На този акт може да се гледа като на много важна и положителна стъпка към признаването от Европа на нашите родни постижения в областта на модния дизайн, модната индустрия и бизнеса с облекло и текстил, както и като шанс за всички, обвързани с проектирането, произвеждането и търгуването с облекла и допълнения да бъдат равнопоставени и еманципирани в технологично, информационно, икономическо, търговско отношение с европейските си, а и въобще с чуждестранните си партньори и конкуренти.

Какви други следи остави българската мода зад граница? В края на 2002 година световните информационни агенции разпространиха новината, че варненската модна къща за вратовръзки "Виктория уникат" с дизайнер Росица Парашкеванова е номинирана за почетната награда на "EMRC" /"Евромаркет"/ - Брюксел. Авторитетният приз се присъжда за мениджърски постижения и за особени заслуги в бизнеса. Росица Парашкеванова бе удостоена и с Диплом за високо качество на произвежданата продукция - Москва 2003 година.
В първия януарски брой на известното френско списание за фотография "Фото" за 2003 година бе публикувана на корица снимка на известния български моден и рекламен фотограф Енчо Найденов. Редом с това нашият майстор на фотообектива спечели и осемдневна почивка на остров Мавриций. Всичко това включва голямата награда, с която той бе отличен от "Фото", побеждавайки свои колеги от целия свят / участници от 70 държави предложиха 51 600 свои снимки през 2002 година/ . Моделът на корицата на списанието е осемнадесетгодишната Снежина Вълкова от агенция "Визаж". Гримът е на Мария Илиева, а прическата - на Мария Томова. Снимките са направени за декемврийски брой на КЛУБ М и същият кадър е публикуван на корицата на броя.

В същия брой на сп."Фото" е публикувана и друга снимка на Найденов - в раздел "Чар", респ. на моделите Теди и Стейси. За любителите на модната статистика ще припомним, че това е втората българска публикация във "Фото"на корицата. Преди две години друг наш фотограф - Темелко Темелков също грабна тази награда. "Наградата на "Фото" е много голямо признание първо за българските модни фотографи като цяло , и второ - за мен, в личен план. По този начин безапелационно става ясно, че ние българите имаме място в световната мода и в световната фотография" - развълнуван сподели пред медиите фотопризьорът.

По време на седмицата на висшата мода в Париж през януари т. г. бяха лансирани тенденциите пролет-лято 2003. Модната къща "On Aura Tout Vu" привлече вниманието на експертите с оригиналния си стил и професионалната интерпретация на детайлите. За наша радост в творческото трио редом с Андре Песоа /Португалия/ са и българските творци Ливия Стоянова / дъщеря на известния наш художник проф.Стоян Стоянов - Течи / и Ясен Самуилов / син на известния наш поет Виктор Самуилов /. Техните асиметрични произведения са изработени от коприна, сатениран креп, бродирана тафта, сребърна дантела и множество пайети. Запитана от масмедиите за концепцията на тези послания, Ливия Стоянова обясни, че това са облекла, инспирирани от околната среда и леките автомобили, които символизират вечното движение и желанието на модерния човек да пътува и пътешества.

Майсторката на изискания дамски стил Жана Жекова / два пъти носителка на Златна игла на Академията за мода / представи нашата страна със своя колекция на ХIХ фестивал "Сараевска зима" на 10 март 2003 година. Мотото на поредния фестивал бе "Направено в света на изкуството" и единствената модна изява в него всъщност бе дефилето на нашата дизайнерка. Колекцията, която бе показана в столицата на Босна и Херцеговина, съдържаше 20 модела официални и суперелегантни облекла. Част от тях като силует и детайли представляваше продължение на концепцията на Жана Жекова в изготвянето на последната є колекция "Лаваца". Почти всички нейни произведения са живописно рисувани, тонирани и обагрени. За първи път тя използва нова компютърна дантела, а също шифон от естествена коприна, както и структурирани релефни дантели. Колекцията включваше единствено рокли. Момичетата, които представиха произведенията на Жана Жекова по време на фестивала "Сараевска зима" бяха от столичната агенция "Каста Дива", подбрани специално от селекционерката Амалия Тинчева. Ето какво сподели Жана Жекова: "Гледам на моята изява в Сараево като на възможност да покажем зад граница, че в България има уникална бутикова мода, която е на европейско ниво. Тези, които ме познават няма да останат изненадани, тъй като продължавам да съм вярна на своето кредо - да създавам облекла, издържани в елегантната, изчистена линия".

Световната информационна агенция "Ройтерс" разпространи в Интернет снимка от ревюто на модна къща "ЖЕНИ СТИЛ" с дизайнер Евгения Живкова, която представи в трета зала на НДК своята колекция пролет-лято 2003 година. Пред отбрана публика и много журналисти бяха показани 60 облекла, разпределени и структурирани в няколко специални теми. Във философски и естетически план колекцията предложи завръщане към едноредите костюми, вдъхновено от облеклата на мъжете. Отделено е специално място на различните гарнитури по полите, саката и панталоните, а също и на ресните, перата и др. в част от темите. В конструктивен план нов момент са "обърнатите шевове" / шевовете са от външната страна на облеклата / и "боди копчетата". Модна новина е и самото разиграване на силуета на костюма, на техниките на неговото закопчаване. Доминиращите цветове са пепит в бяло и черно, жълто-зелено, беж, кехлибар, наситено черно, комбинирано с розово, черно с флорални мотиви, червено и каре. В шоуто участваха предимно манекени от "Визаж модел груп" начело с лицето на "Жени стил" - Евгения Калканджиева и "Мис България 2003" Ива Титова.

Дизайнерката обясни философията на своята колекция по следния начин: "Компасът на най-новата ми колекция сочи към красивата и желана жена. Дрехите не са фиксирани само за една-единствена определена възраст, а са с универсална насоченост. Няма ощетени и пренебрегнати дами от тази гледна точка. Отделните теми са в общо съзвучие, но редом с това имат и самостоятелна, индивидуална стойност. Акцент съм поставила върху дългите асиметрични рокли, които според мен ще бъдат сред хитовете в тазгодишните абитуриентски балове. На бъдещите зрелостнички препоръчвам изискани, а не натруфени тоалети. Бюстиетата, съчетани с поли също са много актуални и свежи".

Успешно се представи нашият коафьорски отбор на Европейското Първенство по прически, приключило неотдавна в Страсбург. Представителките на Асоциацията на фризьорите в България с председател г-жа Венета Игнатова показаха перфекционизъм и оригиналност в дизайна на коафьорите, участващи в конкурса за Европейската купа. Мария Томова спечели второ място в категорията цвят и пето място в категорията вечерна прическа, а Павлина Гемеджиева - шесто място в категорията вечерна прическа.

Краткото описание на вечерната прическа на Павлина Гемеджиева изисква да се отбележи, че тя е с кичури и е доста сложна за изпълнение. Косата е къса и се боядисва в три цвята с нюанси. Направата є отнема осемнадесет минути. Прическата е предназначена за активната, смела и ексцентрична жена или, казано с други думи - за жената без възраст. Ето какво сподели и Мария Томова: "Най-важното в тази категория е техническото изпълнение, т.е. чистотата на изпълнение. От какъвто и ракурс да се погледне трябва да личи формата като цяло. А тя е триъгълна. Подобна прическа не бяхме правили досега. За пръв път я създадохме в Страсбург и основните критерии са критериите за качество."

Павлина Гемеджиева допълва колежката си Мими Томова в смисъл, че подготовката на тези фризури изисква много тренировки и умения. Клиентите, които идват и виждат как се подготвят, донякъде искат да взаимстват част от тези прически, харесват цвета и др. Искат да се променят към нещо ново.
Несъмненият успех на представителите на Асоциацията на фризьорите в България е знак за продължаване на победите от 2002 година. Тогава Мария Томова пожъна много успехи: спечели седмо място на конкурса във Виена за Европейската купа, първо място в Атина за цвят, а като цяло българският фризьорски отбор се класира и на финалите на световния шампионат в Лас Вегас, където обаче за съжаление не можа да отиде. Остава обаче чудесното впечатление за големия ръст в професионалните изяви, който новата генерация стилисти в прическите показват в последно време.
Доайенът на фризьорското изкуство у нас - стилист Капанов също продължи с мащабните си международни изяви. На 5 октомври 2003 година той организира в зала 3 на НДК "Шоу на нациите", в което участваха както неговия екип, така и "Фрамези" / Италия /, Бернар Моро / Франция /, Джани Фиорино за "Крамер" / Италия /, "Зибел" / Белгия /, "Рилкен" / Гърция /, Луис Лонгерас / Испания / и други фризьори, отбори и марки от Германия, Италия и другаде.

* * *

Кратките и съвсем непълни бележки и размисли за случилото се в българската мода през последните дванадесет месеца показват, че родният дизайн отстоява своите позиции въпреки икономическите и пазарни трудности. През 2002-2003 година имаше интересни и оригинални изяви на дизайнери и модни къщи както в индивидуален, така и в колективен и корпоративен смисъл. Направиха се и нови - макар и неголеми, стъпки по посока на приобщаването ни към Европейския съюз, чрез раздвижването, което се получи в областта на производството на облекло и текстил. Засиленият износ на български модни стоки и платове е сериозен аргумент в полза на твърдението, че нашата модна индустрия и търговия навлизат в своеобразен етап на възраждане.

Опитът през изминалата година показа също , че си заслужава да се проявява повече смелост по отношение на идейните и формални търсения на модните творци и най-вече при използването на новите технологии и висококачествени платове. Най-отчетливо динамиката и развитието на българския моден дизайн бе забелязана в подрастващите генерации модни стилисти - не само студенти от университети и колежи, но и вече завършили висшето си образование; не само учещите се у нас, но и следващите мода и моден дизайн в чужбина български младежи и девойки. Подобни съждения и твърдения водят и до генералното заключение: българският моден дизайн се развива и укрепва, стъпвайки на вече създадената традиция и разкривайки смело потенциала на най-младите модни творци по посока на повече креативност, изобретателност и интегративност спрямо световните модни тенденции и неизбежната модна глобализация.

 

1. Предговор
2. Българската мода 2003-04
3. Младите генерации
4, Премиерата
5. Благотворителната мисия на българската мода
6, Златните игли
7. Българската следа по света

49. Иванка Тръмп дефилира в ревюто на Ирина Симеонова в Ню Йорк – пролет-лято 2000 година
Фото: Личен архив

50. Корицата на януарския брой на сп. “Фото” – 2003 година
Фото: © Енчо Найденов

51. Модел на Ливия Стоянова, Ясен Самуилов и Андре Песоа, висша мода пролет-лято 2003 година
Фото: © Internet / Rueters

52. Модел прическа на Мария Томова
Фото: Салон “Вени”


Copyright © 2003 Lubomir Stoykov

Web design Fashion.bg