БЪЛГАРСКАТА МОДА 2003-04
Наблюдения, впечатления, размисли
Какво
показват някои най-общи наблюдения на развитието и изявите в дизайна
на облекло у нас през последните дванадесет месеца? Може ли да се говори
за определени тенденции, симптоми и синдроми в модното творчество и
в модния бизнес в нашата страна? От една страна, в чисто културен и
по-точно - естетически аспект, по-голямата част от водещите имена в
българската мода се преориентираха към прилагането на по-практични
и даже спортни кройки, силуети и визии в своите колекции, поставяйки
още по-голям акцент на допълващите компоненти - грим, прически, боди
арт, музикални и сценични ефекти, мултимедия и др. Отчасти това е неизбежно
ехо от навлизането на небрежния стил в световната мода и засиленото
влияние на новите генерации дизайнери върху непоклатимия до преди няколко
години статут на висшата, пък защо не - и на френската мода. Отчасти
- всичко това е в резултат на още по-големите възможности, които предлагат
новите технологии, виртуалната и компютърната култура, новите медии
и благородната инвазия на младежките ценности.
От
друга страна, самото организиране на изявите по модните подиуми
сякаш отбелязва тенденция към по-голяма логичност, подреденост
и координираност. Отчитайки, че все пак тази тенденция е твърде
плаха, не може да не се отбележи, че редом с традиционните сезонни
салони на Форум Българска мода, се открояват и други групови изяви
като "Прет-а-порте Визаж", ревютата на Търговския център
ЦУМ или както още е известен - българския "Хародс", а
също и на "Моден салон" / визиращ конкретно абитуриентското
облекло /, "Моден спектър", "Моден букет",
както и все още търсещата своята същинска морска и лятна ниша "Модна
фиеста". Нерядко обаче тези колективни изяви са конкурирани
както по качество на постановката и присъствието на ВИП-гости,
така и по перфектност на показания дизайн от самостоятелните ревюта
на Евгения Живкова за "Жени стил", Жана Жекова за "Лаваца",
Мария Мичева за "Неделя", Албена Александрова за "Рошавата
гарга", Мария Недкова, Милка Александрова - Бучи за "Рока",
Нели Колева, Фани Пападопулу, Дарина Манченко, Йорданка Чернаева,
Дора Момекова, Виргиния Здравкова, модните къщи "Галинел", "Ирида" и
др.
От трета страна, като определено негативна тенденция се очертава
продължителният колапс, в който вече няколко години е българският
моден експеримент. С изключение на две-три изяви, сред които шоуто
на Мира Бъчварова "Дух и тяло" - идея Силви Алексиев
/ прието доста противоречиво в медиите заради самоцелните разголвания
/ (1) и ревюто на Мариела Гемишева "Моден пожар" / също
предлагащо в изобилие телесна голота, но прието като цяло положително
в общественото пространство /, други запомнящи се авангардни и
експериментални изяви почти не бяха констатирани. Сред причините
могат да се посочат кризата, в която се намира световният моден
експеримент в момента, както и традиционната слабост на авангардно
настроените ни дизайнери да не експериментират в сферата на платовете
и технологиите, а да търсят по-скоро и по-самоцелно скандалното,
необичайното, шумното. Негативен фактор за модните експерименти
са и липсата на средства, на достатъчно спонсори и фондове за поощряване
на неординерното и иновативното в новия моден дизайн.
Как
се развиваше през последната година българската лека промишленост
и по-специално модният бизнес, включително производството и износът
на текстил и облекло? И какво говори фактът, че нашият търговски
баланс в търговията с текстил и текстилни продукти през последните
години е положителен? Макар и непряко свързана с модния дизайн,
българската икономика и по-специално секторът "текстил и облекло" са
показателни за сериозния потенциал на нашата страна в това отношение.
Какво сочат статистическите данни и икономическите анализи? Промишленото
производството през 2002 година се е увеличило спрямо това през
2001 година, както следва - производство на текстил и изделия от
текстил - 109,7 %, а производство на облекло - в т.ч. и кожено
облекло - 113, 0 %. Това кара специалистите и експертите да стигат
до извода за "положителна динамика на произвоството на отрасъла,
спрямо другите сектори на икономиката" (2).
Йордан
Василев - председател на Асоциацията на дружествата от леката промишленост
в специален доклад до Европейската организация по тестил и облекло
/ чието седалище е в Брюксел /, изтъква колко респектиращ е приносът
на българската индустрия за тестил и облекло в родната икономика
напоследък, особено като се имат предвид показателите за дела в
износа и заетостта на работната ръка. "В производството на
сектора "тестил и облекло" през 2002 г. са заети 155
934 души, което е с 14% повече от предходната година и представлява
най-голям дял / 29%/ от заетите в преработващата промишленост.
Отрасълът запазва мястото си на най-голям работодател в преработващата
промишленост... Секторът стана един от най-привлекателните за инвестиране
и заетост с добър потенциал на развитие. Най-големи инвеститори
са група Миролио, Италия - текстил, Ролман, Германия - шивашка
индустрия и много гръцки фирми, Мазер-холдинг- Турция - текстил" (4).
Като положителен факт и несъмнен принос към усилията за присъединяването
ни към Европейския съюз може да се оцени проведеното между 10 и
12 октомври 2003 година "Българско изложение за облекло и
текстил" в Интер Експо Център - София. То бе организирано
от Асоциацията на износителите на облекло и текстил с председател
Роберт Александрийски. Редом с множеството щандове на наши и чуждестранни
дизайнери, модни къщи, фирми, специализирани в производството и
търговията с модни стоки, изложението реализира и значима програма
за обмен на информация, мнения и предложения за развитието на този
толкова важен отрасъл на леката ни промишленост. Водещите теми
бяха "България - текстилен производствен център в Европа", "Ключови
фактори за привличането на инвестиции в сектора", "Предизвикателството
на 2005 година и балканският отговор" / кръгла маса с представители
на Албания, Босна, България, Сърбия и Черна гора /, "Пазарът
на облекло в България, "Принципи на поведение на българския
производител" и "Съвременни технологии за производството".
|