V. ЗАДГРАНИЧНИТЕ
УСПЕХИ
Макар и постепенно, макар и трудно
и лъкатушещо родната мода продължава да си пробива успешно път
към световните и
европейските модни подиуми, изложения, панаири и
медии. Българските задгранични
постижения би
следвало да търсим в няколко посоки. От една страна, това са зрелите
ни дизайнери, които вече са
се доказали в чужбина и продължават да реализират успешно таланта
си на автентични и висо-кокачествени
създатели на облекла и аксесоари
от български произход. Сред тях водещо място
заемат Ливия Стоянова и Ясен Самуилов - водещи дизайнери на френската
къща за висша мода "Он орату вю". Сериозни задгранични
успехи в САЩ, Русия, Гърция, Германия, Дубай и Италия
пожъна нашата бляскава дизайнерка Виргиния
Здравкова, за която вече писахме в началото на
нашия увод. Във Виена продължават да ни радват с успешните си представяния
извънредно
способните млади модни творци Мария Дойчинова, Десислава Стойчева за "Дизайнд" и
Биляна и
Петър Бипоне. С особена признателност трябва
да мислим за десетките наши дизайнери, които
заемат сериозни позиции в световноизвестни
модни къщи и асистират на най-прочути модни
дизайнери. Осмеляваме се да прогнозираме в
недалечно бъдеще (година-две) светът да заговори още по-уважително
за нашата
мода, въз основа на съвсем конкретни триумфи - победи в конкурси,
отличия и награди на престижни
задгранични форуми, достойни
представяния в седмици на модата
в световните столици на стила. Кои,
редом с всичко това, са другите по-
конкретни постижения на българската мода зад граница? ЕВРОПЕЙСКИ ДЕН ПО FTV
След първото българско ревю по
световния моден канал FTV "ЦУМ
есен-зима 2001" и първия филм "Ден на България" през
2004 г. Агенция "Нота бене" представи своя пореден съвместен
проект с FTV - "Европейски ден на България
2005". Водещо за организаторите е
убеждението, че българските постижения в областта на модата отдавна
са конвертируеми дори и на най-взискателните европейски и световни
пазари. Затова проектът "Улпия
Сердика" ревностно се стреми да
утвърди имената на българските
дизайнери редом с представителите на световния елит. Ако през 2004
година беше представена класиката в българските модни марки -
имена отдавна завоювали популярност зад границите на България и
превърнали се във "визитна картичка" на българската мода
по света,
този път селекцията е на дизайнери
в стиловете арт и авангард, адресирали колекциите си към ценителите
на ексцентричното. Изборът е продиктуван от идеята, че модата и
у нас може да си позволи самочувствието да бъде агресивна и да
генерира
нови тенденции, които да налага и на световните пазари. Специалната
музика, на която дефилираха оригиналните модели, бе дело
на диджей МО.
Десетминутният клип бе излъчван
по световния фешън канал всеки ден в продължение на една седмица
в края на октомври и началото на ноември 2005 година и предизвика
обяснимо вълнение и положителни отзиви в средите на българските
модни специалисти.
В него бяха показани колекциите на Жана Жекова, Мариела Гемишева,
Джина Ник, Диди Демерджиева, Кристина и Константин - "Вампила",
Вероника Вапирова, както и на модните къщи "Бабини куки", "Модус
арт" и "Ариес Уникат".
Повечето от тях съдържаха оригинални и свежи идеи,
които показаха, че модата у нас наистина е актуално визуално изкуство
и че някои от нашите дизайнери са в състояние да творят по законите
на
най-новия младежки, клубен и уличен стил, естетизиран в духа на постмодернизма
и естетския
микс, така типичен за новия милениум. Продуцентката на "Нота
бене" Виктория Стойчева сподели специално за "Алманах на
българската мода": "Според нас българската мода е част
от българската култура и докато липсва единна концепция за представянето
на родното изкуство по света, смятаме, че по този начин трябва да
лансираме произведенията на нашите дизайнери. Не е
вярно, че модата ни е само комерсиална, защото
тя е продукт и на много духовност и оригинално
творчество. Показаното на модния подиум и по
FTV говори, че българският стил се вписва в европейския и че по отношение
на модата съвсем
не сме в задния двор на Европа".
НИКОЛАЙ ПАЧЕВ
Твърде щастлива бе изминалата година и за младия български дизайнер
Николай Пачев, който
спечели навярно най-голямото международно признание за последните
дванадесет
месеца, а именно първата награда на световния конкурс за млади
модни дизайнери "Мителмода" (Италия).
Успехът му е безпрецедентен, тъй като освен голямата награда
за най-добра колекция
той спечели още два
авторитетни приза -
наградата на "Бенетон" - "Сисли" (която
освен парично измерение включва и тримесечен стаж в централата
на "Бенетон"), както и отличието на "Система мода
Италия" за експеримент и изследване. Конкурсът
е традиционен и неговият финал се проведе на 9
и 10 септември в град Гориция (Северна Италия).
През 2005 година в него участваха над 800 дипломанти по моден дизайн
и млади дизайнери от
цял свят. Николай Пачев е повлиян от изкуството
на Йожи Ямамото, Рик Оуенс, Аликзандър Маккуин и Вивиън Уестууд.
На конкурса той се явява за
втори път. Неговата колекция всъщност е част от
магистърската му теза, която представлява изследване на деконструктивизма
и създаването на
нов метод за конструиране на облеклото. Методът залага на спонтанното
творчество и максималното опростяване на конструкцията на дрехата. "Използвах
принципа на най-обикновения възел и успях да формирам
силуета само от едноединствено парче плат" - издава творческата
си тайна младият шампион. На финала в Гориция
той се явява с шест модела, изработени от вълна, коприна и кожа.
Изразявайки се с неговата
лексика - "модели от омотан плат". Цветовата гама е "софийската
мъгла", земните тонове и по-конкретно ахроматичните версии
на зелено, синьо,
кафяво и екрю. При детайлите
впечатление правят копчетата от
обърнат седеф, използването на
кравешки рогове при коланите и
парчета от ръчно бродирани гоблени при чантите. Дизайнерът
искрено си признава прегрешението пред баба си, от чиито гоблени
той се е възползвал с находчивост при украсата на допълненията
и по-специално - на
чантите.
Николай Пачев е възпитаник на
Нов български университет, където е завършил магистърската
програма на специалност "Моден
дизайн на облеклото". Той е добре познат на читателите на "Алманах
на българската мода", където бе представен още в емисията
2002-2003 г.
Неговата преподавателка от Нов български университет доц. Йорданка
Чернаева оценява успеха му по следния начин: "Колекцията,
спечелила
първото място, бе част от магистърската му работа. Николай Пачев
е изключително талантлив
млад творец. Не случайно миналата година местната преса отбеляза,
че той е ощетен. За него
мога да говоря само със суперлативи. През годините в нашия университет
той ми направи впечатление с това, че работи непрекъснато, че е
интелигентен и търсещ дух. Очаквам, че той ще
бъде един от българските дизайнери, които ще
пожънат наистина световен успех".
|