І. ГЛОКАЛИЗАЦИЯ
НА БЪЛГАРСКАТА МОДА
ПРЕЗ 2005 ГОДИНА
Какво да разбираме под "глокализация" на
б ъ л г а р с к а т а
мода през 2005
година? Приближихме ли се
до световните и
европейските
стандарти на
обличане, ако
въобще може
да се говори за
такива стандарти? Кои са симптомите на развитие в нашия дизайн на
облекло - имена, събития, прояви? В
какво се изразяват най-големите ни
задгранични успехи? И каква бе изминалата 2005-а година за българския
моден дизайн и въобще за родната мода?...
Българската мода започна да навлиза в етапа на
своята глокализация, схващана като по-гъвкав и"
мек", "конструктивно-адаптивен" вариант на глобализацията,
защото отчита и смесва позитивно
както глобалното, така и локалното; както еднаквостта, така и различността
(в случая наш отправен терминологичен пункт са възгледите на Роланд
Робертсън, професор по социология в Университета на Питсбърг, за
глокализацията, респ.
за времето и пространството и за хомогенността
и хетерогенността). Какво обаче трябва да разбираме под "локално",
когато имаме предвид българския моден дизайн? Съвсем не механичното
използване на шевиците и гайтаните от националните ни носии в съвременния
дизайн на облекла. През последните години подобни опити,
макар и не точно механични, са правени с успех
и от Ани Аврамова, и от Светла Димитрова, и от
Нели Колева, и от Цено Вутов, и от Атанас Парушев. Такъв род интерпретации
би трябвало да се
поощряват и занапред. Но те все още не означават израз на локалната
ни култура, за да ги търсим в комбинация и рекомбинация с ценностите
на глобализацията. Под локален стил в нашия
контекст би трябвало да разбираме реалните измерения на маниера
на обличане на българите.
Тези измерения са синтезиран продукт на улич-ната мода и модата
на реалния живот, от една
страна, на произведените в България облекла и
допълнения - плод на концепциите на родните
дизайнери,от друга страна, и от трета страна - на
традиционното отношение на българина към модата (с неизбежните
му тежнения към по-голяма
бъбривост, лека кичозност, пъстрота и шарения ).
Тъкмо последното обяснява и защо е толкова силен интересът на нашите
сънародници към италианската мода, за която са типични и по-голямата
чувственост, и по-голямата виталност, и потоплата изисканост. Глокализацията
обаче е немислима без елементите на глобализацията. В
какво се изразяват те и по-специално тяхното ехо
в българската мода? Най-отчетливо те проникват
в младежкия стил на обличане и в произведенията на дизайнери като
Мариела Гемишева, Кристина и Константин, Милка Александрова - Бучи,
Елеонора Кирилова, Вероника Вапирова, на модните къщи "МирO", "Зебра", "Капаска", "Батибалено" от "Рила
стил", "Енита", "Юнона", "Модус
Арт", "Силвен", "Претенции" и др. Макар
и в по-класически вариант световните тенденции във
висшата мода рефлектират успешно и в творчес
твото на Виргиния Здравкова, Евгения Живкова,
Жана Жекова, Албена Александрова, Мария Мичева, Фани Пападопулу,
Натали Генова, Джина
Ник, Поля Миланова и модни къщи като "Ирида", "Тани", "Люсил", "Романтика", "Мон
Амур", "Луксима", "Скарлет" и др. Накратко
глокализацията
на българската мода през последната година се
аргументира от все по-интелигентния микс между
национален вкус и глобални тенденции, от по-смелото и заедно с
това професионално интерпретиране на еклектиката като похват и
на етническите мотиви като източник на инспирации. Защото наистина
има значение както усвояването и възприемането на най-доброто от
глобалната естетика и глобалния модерен вкус, така и отстоя
ването на чара и националната ни привлекателност на страна, в която
и обичаите, и облеклото
говорят за стратегическото ни място на Балканския полуостров, за
оригинална и гореща култура,
типична за южните краища на Източна Европа и
за средиземноморските ценности.
Бъдещият успех на българския и въобще на балканския моден дизайн
е възможен при доминирането на "глокалното" над прекалено
тясното "локално" и прекалено широкото "глобално".
А това
означава модерна и адекватна интерпретация на
родния етнос и на съвременната визуална култура в хармония с глобалните
модни тенденции. |