Скъпи читатели на новия Алманах на българската мода,
Българският моден дизайн като част от българската култура има
потребност както от своите автори и създатели, така и от своите
летописци и хроникьори. Алманах на българската мода с автор-съставител
Любомир Стойков е обективна и компетентна хроника на съвременните
постижения в дизайна на облекло у нас. Неговото трето, обогатено
издание показва несъмненото развитие на нашата мода и като уникална
творческа дейност, и като белег на динамиката на родната индустрия,
и като проява на културната идентичност в нашия глобализиращ се
свят.
Радостно
е, че предишните две издания бяха радушно приети и оценени не само
в България, но и далеч зад граница. Те са притежание и достояние
на най-авторитетни модни къщи, музеи, библиотеки и други организации
по света. Добър атестат за новото издание на Алманах на българската
мода 2002 - 2003 е интересът на чуждестранни дизайнерски формации.
Тази година за пръв път в него участват такива високопрофесионални
модни организации и сдружения като "Артфешън" (Виена)
и СИППО (Швейцария). Този факт е признание за нашата съвременна
култура, за българския моден дизайн, за алманаха и за неговия автор-съставител.
Положителен знак е и това, че в третата емисия на тази своеобразна
експозиция на българския стил и вкус участват и много млади творци
- автори на облекла. Мнозина от тях са все още студенти в Художествената
академия "Н. Павлович", НАТФИЗ "Кр. Сарафов",
Нов български университет, както и в прочути колежи и академии
в други страни.
Не мога да не спомена и сериозната благотворителна дейност на
алманаха към дома за деца, лишени от родителски грижи "Св.
Иван Рилски", на който г-н Стойков е кръстник и традиционен
дарител.
От все сърце желая Алманах на българската мода 2002 - 2003 да
получи топъл прием сред читателската аудитория.
На добър час!
Зорка Първанова
София,
ноември 2002
СЪВРЕМЕННАТА БЪЛГАРСКА МОДА 2001 - 2002
ВПЕЧАТЛЕНИЯ, АНАЛИЗИ И КОМЕНТАРИ
Когато се анализира и коментира такъв феномен като съвременната
българска мода, най-лесно е да се заключи прибързано, че модата
и дизайнът у нас са като обществото, което трансформираме и изграждаме,
като икономиката, която преустройваме и развиваме, като културата,
която преоценяваме и съживяваме. Т. е. каквато е държавата ни в
момента, какъвто е социумът ни в настоящия етап, такива са модата
и дизайнът с етикет Made in Bulgaria.
Така ли е наистина? Не е ли подобен сравнителен и уравниловъчен
подход твърде елементарен, плосък и оттук - неверен? Какво всъщност
се случи в съвременната българска мода през изминалите 2001 и 2002
година1?
Поглеждайки съвсем реалистично към модния пейзаж на последните
една-две години, не можем да отречем наличието на по-богатата информираност
на хората за новите тенденции във формите, цветовете и материите.
Като цяло и модният фен, и най-обикновеният потребител на облекло
и допълнения се ориентираха към по-прагматичния стил на носене,
съединявайки и съчетавайки официални с неофициалните елементи в
своята външност, комбинирайки луксозни и представителни със семпли
и неглиже дрехи и аксесоари. Акцентите постепенно започнаха да
се пренасочват по адрес на по-нестандартните прически и към свежите
и наситени с доста предизвикателство гримове и различни козметични
украси. Чрез следващите редове се надяваме да хвърлим допълнителна
светлина върху състоянието и динамиката на българската мода, опитвайки
се да откроим стойностното от маловажното и модерното от тривиалното.
1. Модният дизайн
Предизвикателствата пред модните творци не идват само от страна
на потребители и ценители. Световната динамика в модното творчество,
ускореното навлизане на новите и авангардни технологии в конструирането
и производството на дрехи и допълнения, както и глобализацията
на човечеството налагат много високи изисквания към родните създатели
на облекла. Ако към всичко това добавим и известното стъписване
и объркване от новия културен и цивилизационен фон, обусловен от
влизането в третото хилядолетие, става ясно защо голяма част от
техните произведения не са единни и последователни като концепция
и като техническа реализация; разбира се по-ясно коя е причината
в техните ревюта да се прокрадва немалка доза колебливост, разцентрованост
и срамежливост, да не кажем - страх, по отношение на експеримента
и лансирането на новата външност.
Сред обясненията на тази противоречива и в значителна степен размита
картина на родното дизайнерско изкуство е и задълбочаването на
една тенденция, която има не толкова национален, колкото интернационален
характер: индивидуалността и авторството в дизайна все повече се
размиват и неутрализират. Тътнещото ехо на нееднородните приватизационни
процеси и раздържавяване у нас също резонира негативно върху състоянието
на българската мода поне засега.
Има ли основания за позитивна нагласа относно бъдещето на българския
дизайн на облекло? Положителният отговор на този въпрос е кодиран
в растящата увереност на новите генерации дизайнери, някои от които
все още учат - било у нас, било зад граница, но вече настъпват
със самочувствие и "дишат във врата" на своите по-зрели
колеги. Оптимистична опора за перспективите на нашето модно творчество
можем да открием и в растящата гъвкавост на утвърдените ни дизайнери,
в тяхното променящо се отношение към публичната презентация, рекламата,
връзките с обществеността и маркетинга, както и към тоталния дизайн
(към всичко онова, което допринася за развиването и поддържането
на собствения имидж в обществото и медиите). Това, че вече има
немалко дизайнери, които мислят в икономически и финансови категории,
е една голяма гаранция за новия просперитет на родната мода.
Нека да се вгледаме по-конкретно и персонално в някои от най-утвърдените
имена на българските модни творци, както и на по-значителните модни
изяви през разглеждания период.
1. 1. Индивидуални постижения
Всяко изкуство, в т. ч. и модата (макар и наричана от някои декоративно
или пък приложно изкуство), се създава и проявява с помощта на
ярките индивидуалности - дарования, таланти и гении. "Индивидуални
постижения" в модата обаче е доста спорно понятие и тук го
използваме в по-условен смисъл, защото всеизвестно е, че без корпоративния
дух, без екипната форма на работа в модния дизайн не може да се
постигне кой знае какво. Кои по наше мнение бяха по-интересните
и ценни прояви, свързани с персоните на българските дизайнери?
Кое ги отличаваше от останалите модни събития и имена в родния
дизайн?
АЛБЕНА АЛЕКСАНДРОВА
Чрез
своите универсални творчески способности известната българска дизайнерка
закономерно и логично стигна до професионалния си триумф, получавайки "Златна
игла 2001" на Академията за мода и титлата "Дизайнер
на годината"2. Едновременно поетеса, бизнесдама и авторка
на облекла, собственичката на модна къща "Рошавата гарга" регистрира
поразителен прогрес, като не позволи на предприемачеството да потисне
креативността в нейната реализация. От една страна, представителка
на прочути в целия свят модни марки като "Ив Сен Лоран Вариасион", "Ханае
Мори", "Соня Рикел", "Жан-Шарл дьо Кастелбажак" и
др., от друга - оригинален дизайнер на собствена модна линия, Албена
Александрова е сред водещите съвременни български модни творци.
Стилът є съединява художествени влияния от различни епохи, а доброкачествената
провокация в силуетите, цветовете и общата визия говорят за необременено,
гъвкаво и пластично творческо мислене. Особено през последните
години нейният маниер се избистри и обогати по посока на нестандартното
облекло, което респектира със своята изисканост, актуалност и адекватност
на новите естетически критерии. Може да се отбележи поне още една
важна особеност на тази интересна авторка: непоколебимостта є да
инвестира нови идеи и средства в обществената комуникация, рекламата,
презентациите и маркетинга. Очевидно тя съзнава смисъла на максимата,
че сърцевината на посланието в една колекция са не само самите
дрехи, но и шоуто, начинът, по който те се показват пред публиката.
ЕВГЕНИЯ ЖИВКОВА
В края на миналата година в грандхотел "България" се
състоя премиерата на колекция "Лаваца 2001", изработена
от модна къща "Жени стил" с главен дизайнер Евгения Живкова.
Шикозното събитие бе уважено от новата първа дама - г-жа Зорка
Първанова, както и от Весела Драганова, Емел Етем, Антония Първанова,
Анна Сендова и много други депутати, общественици и светски персони.
Специално за случая от Италия долетя г-н Гуидо Чивати от централата
на ароматното кафе. Колекция "Лаваца 2001" г-жа Живкова
направи със съдействието и меценатството на официалния представител
на прочутата напитка за България - "Софсток" ООД с президент
Мирослав Печев и изпълнителен директор Лиляна Лазарова. Моделите
бяха подходящи за тържествени и официални случаи и особено актуални
за настъпващите коледни и новогодишни празници. Евгения Живкова
избра за свои основни материи коприната, тафтата, шифона и дантелата.
Класическата визия бе характерна за дългите вечерни рокли, спускащи
се по тялото, разкроени в долната част. Елегантност и нестандартност
се преплитаха и в ансамблите от две части. Полите - дълги и леко
разкроени, бяха съчетани с блузи тип "шемизета" или с
бюстиета. Акцент в колекцията бе поставен върху оригиналните маншети
и яки, както и ажурните шалове. Доминираха тоновете черно, червено,
цикламено-розово и комбинацията им в карета.
Пролетно-летните
тенденции за 2002 година Евгения Живкова показа на мартенското
си ревю в 3 зала на НДК. За пръв път подобно събитие у нас бе удостоено
с вниманието едновременно на съпругите на президента и на министър-председателя
- г-жа Зорка Първанова и г-жа Маргарита Гомес Асебо. Сред публиката
бяха депутати и посланици, десетки журналисти и представители на
родния елит. Предложени бяха две линии - спортна и официална, в
които изобилстваха многото и груби ципове и денимът. Впечатление
направиха както началните образци, интерпретиращи милитъри стила
и камуфлажните облекла, така и финалните, изключително прецизно
изработени официални рокли и ансамбли. Сред платовете доминираха
тафтата и суровата коприна. Сантименталният момент бе бляскавият
дебют на 6-годишната дъщеричка на авторката - Андреа, която бе
лице на "Жени стил", редом с титулярките Евгения Калканджиева
и Мария Петрова.
С прецизност, концептуалност и естетска издържаност се отличаваше
и визията на Евгения Живкова за есенно-зимната жена на 2002 - 2003
година. Нейната колекция, показана през септември 2002 година пред
рекорден брой зрители в НДК, съдържаше микс от делова и официална
мода, като спортните елементи бяха по-туширани. Седемдесетте облекла
с марката "Жени стил" бяха групирани в 21 теми. Саката
- в по-къс силует с акцент върху костюмите с ревери. Самите ревери
показваха тенденция към уголемяване. Дължините на роклите и полите
варираха от късо през средно до дълго. Акцент се поставя върху
смъкнатите талии. Като цяло се лансираше мъжката визия на част
от костюмите, в която съвсем логично се вписват ризите и вратовръзките.
Новите моменти кореспондираха с нервюрите по дрехите. Актуални
бяха ресните, перата и асиметричните силуети, като на карето бе
отредена специална роля. Моделите бяха на агенция "Визаж",
а главните акценти показа лицето на модната къща - Евгения Калканджиева. "Колекцията
ми не дискриминира никоя жена - нито като възраст, нито като социално
положение. Всяка може да открие себе си в моите облекла - и по-младата,
и по-възрастната. Специално ударение съм поставила на дрехите за
бизнесдамите" - подчерта в изявлението си за медиите Евгения
Живкова.
ЖАНА ЖЕКОВА
На изискано частно парти през ноември 2001 година в луксозен мезонет
в елитния столичен квартал "Лозенец" за четвърта поредна
година Жана Жекова - два пъти носителка на "Златна игла" на
Академията за мода, събра естети и ценители, за да покаже най-новата
си колекция. Името съвпадна с повода - "Моят рожден ден".
Майсторката на високия шев в българския дизайн показа 24 уникални
вечерни рокли от шифон, коприна, тафта и дантела. Елитната публика
се удиви на виртуозната ръчна работа и изкусно обработваните висококачествени
материи. В най-новите си послания за изтънчените дами дизайнерката
интерпретира умело корсета и панталона. Две Мис България дефилираха
с нейните вечерни облекла - Стела Огнянова (1993) и Таня Карабелова
(2001).
През март 2002 година - в навечерието на традиционните абитуриентски
празници, известната наша стилистка показа най-новите си произведения
под мотото "Женственост". Събитието се състоя пред неголям
брой ВИП гости и модни журналисти в шикарния салон на нейната модна
къща, намираща се недалеч от румънското посолство в София. Прилепнали
по тялото и леко разширени в долната си част, облеклата са изработени
от сатен, шифон, дантела и тафта. В добавка - платове с метални
нишки и т. нар. "ефект на намачкване". "Щастлива
съм, че най-после успях да променя мисленето на абитуриентките
и да ги накарам да държат на корсета и на вечерното облекло в две
части. Тази колекция поне за мен е доказателство за моето супермайсторство
в изработката на корсета" - сподели Жана Жекова по повод абитуриентската
си колекция, показана в зората на пролетта на 2002 година.
Редом с черното Жана Жекова препоръчва за вълнуващата абитуриентска
нощ цветовете лила, циклама и бордо. Дизайнерката, която винаги
се стреми към оригиналност и в самото представяне на своите произведения,
този път бе поканила да дефилират с нейните тоалети чаровните журналистки
и водещи от няколко телевизии - Аделина Аспарухова, Красимира Стоянова,
Маргарита Ралчева, Мира Добрева, Таня Гигова, Тони Рапонска.
Друг любопитен факт от творческата динамика на Жана Жекова през
2002 година бе нейният фотографски дебют. Подобно на прочутите
си колеги Карл Лагерфелд и Даниел Трибуяр тя застана от другата
страна на фотоапарата и сама засне творбите си, предназначени за
страницата є в Алманах на българската мода 2002 - 2003. Пред фотообектива
на цифровия є апарат "Сони" позираха моделите Стела Стойкова
("Джей моделс") и Силвия Пухтова ("Каста Дива").
За своето трето поредно участие в Алманаха на българската мода
Жана Жекова избра женствени и сексапилни тоалети, които оформят
добре линията на дамското тяло. Тя собственоръчно нарисува тъканите
- основно дантела, украсена с мъниста, панделки и шнурове. Цветовете
гравитират около синьо-лилаво, черно и сребро. "Не е лесна
професията на модните фотографи! Поуморих се доста, но си заслужаваше!" -
коментира дизайнерката фотографския си дебют.
ФАНИ ПАПАДОПУЛУ
Лично първата дама г-жа Зорка Първанова уважи изисканото шоу на
Фани Пападопулу по случай десетгодишнината на нейната модна къща "Кариа-F".
Юбилейното парти се състоя на 10 октомври 2002 година. Пред журналисти
и много тесен кръг ВИП гости, дизайнерката показа своята най-нова
колекция есен-зима 2002 - 2003 година. Петдесет дамски облекла
за всекидневни и официални моменти илюстрираха нейната визия за
есенно-зимната жена: полувталени и прави силуети, разнообразие
в дължините на саката и роклите (дълги и около коляното) и прецизен
подбор на платовете в зависимост от жанровете на облеклото. Вълна,
вълна с ликра, кожа и вълна с мохер (заедно с дискретни метализирани
нишки) преобладават във всекидневните и следобедните модели, а
официалните вечерни тоалети са изработени от шифон и жакардови
тъкани от Индия. За направата на палтата са използвани най-вече
кашмири с косъм и мохер. Водещите цветове в зимната мода според
Фани Пападопулу (носителка на "Златна игла на Академията" за
мода) са екро, беж, камел, брик, сиво, черно (понякога и със златисти
ламени нишки), червено, розово, лила, зелено, както и бакърените
и метализирани тъкани.
В дефилето, състояло се в бутика на дизайнерката, участваха актрисата
Виолета Марковска - лицето на модната къща, Мис България 1998 Наталия
Гуркова, както и още манекени от агенция "Каста Дива".
От известно време Фани Пападопулу и нейният екип се грижат за
външния вид на нашата първа дама. По-наблюдателните сигурно са
забелязали, че придружавайки нашия президент в задграничните му
визити в ЮАР, Хърватска, Белгия, Русия и САЩ, г-жа Първанова неизменно
е с гардероб, създаден от Фани Пападопулу. За своята видна клиентка
дизайнерката каза следното: "Г-жа Зорка Първанова е изключително
красива и чаровна жена, на която с удоволствие шия тоалетите. Далеч
съм от мисълта да се рекламирам чрез нея. Нейният избор и присъствие
са за мен огромна отговорност, тъй като тя ни представя в целия
свят и всичко по нея трябва да бъде безупречно и елегантно."
НАСИ ИЛЧЕВА
Варненската дизайнерка принадлежи към онзи тип модни творци, които
се стремят към безапелационна елегантност, давайки си сметка, че
без качествени материи трудно може да се постигнат високи модни
образци. Най-важното от нейната дейност през 2002 година бе, че
тя отпразнува бляскаво и емоционално десетгодишнината
на своята модна къща "Ния елеганс". Колекцията "Автопортрет" на
дизайнерката Наси Илчева бе вдъхновена от едноименната песен на
Нели Рангелова. Самата певица - лице на модната къща - участва
в ревюто, в което имаше и още едно лице - Ния, дъщерята на авторката.
Шлицове с дълбоки цепки при полите и жакети с прихлупване на предните
части, пристягани с връзки, са част от отличителните знаци на новата
мода, идваща от черноморската ни столица. Стилът е и делови (изчистена
линия и перфектни тайори), и романтичен (катарами, големи копчета
и цветя от органза). Ако към това добавим и лекото скъсяване на
саката за сметка на удължаването на полите (в едни случаи една
идея под коляното, а в други - до глезена), ще допълним щрихите
към визията на авторката. Наси Илчева е носител на наградата "Жена
предприемач на годината - 2000" и е номинирана в националния
конкурс "Бизнесдама на годината - 2001". Самата тя заяви
специално за нас: "Дрехите са адресирани до всички бизнесдами.
Стремя се към безупречна конструкция и най-качествени платове,
които сама избирам. Правя само такива облекла, които аз искам да
нося."
НЕЛИ КОЛЕВА
Жената днес не може да си позволи да бъде безразлична към новите
страсти и чувства, към новите сезони, към новата власт на модата.
Но това не е власт, която заробва, а сила, която дава повече ведрина,
настроение и дух. Подобни асоциации предизвикваше показаната в
хотел "Родина" колекция пролет-лято 2002 на Нели Колева
- носителка на "Златна игла" на Академията за мода. И
друг път известната наша дизайнерка е демонстрирала усет за новата
форма (както преди две години стана с "циганската" є
тема) и колористичен кураж, упован на цветовото многообразие и
неочакваните комбинации. Сега тя засвидетелства развитие и зрялост
от нов тип, съумявайки да разчупи собствената си нагласа за неокласиката,
за придържане към определени възгледи за елегантност.
Кое
в посланията є за пролетта и лятото на 2002 година направи най-силно
впечатление? Навярно свежестта на внушенията, емоционалната разкрепостеност
и съединяването на познатото и непознатото, на традиционното и
новото в стила на обличане на модерната жена. Тъканите бяха умело
подбрани не само в самостоятелен, чист вид - лен, коприна, органза,
тафта, сатен, жерсе и студена вълна, - но и като смеси. Впрочем
повечето от тях присъстваха и по този начин. Слънчевите багри,
цветове като жълто, оранжево, червено, бяло, синьо, лилаво, резеда
и циклама аргументираха естетски новата визия за свободната, за
развличащата се лятна жена. Петдесет и пет бяха демонстрираните
облекла в общо 14 теми, в т. ч. и традиционно добрият тандем между
Нели Колева и художника Томас Имов, който участва с десет рисувани
копринени шала, инспирирани с древногръцки и древноримски мотиви.
"Най-новата ми колекция е много различна и включва както
младежката тема, така и темата за по-зрялата жена и за съвсем официалната
вечер. Чрез най-новите си произведения искам да пожелая на всички
едно весело лято, изпълнено с много любов!" - обяснява авторката
своята концепция. Разчупеният силует и навлизането на повече делнични
и спортни елементи в жанра официално облекло, интерпретиран професионално
от Нели Колева, показва, че дизайнът все повече приема диктата
на реалния живот.
1. 2. Колективни постижения
Българските модни къщи и фирми продължиха да полагат усилия за
качествено производство на облекла и допълнения. Като цяло трябва
да се оцени положително техният стремеж да се развиват, да не изостават
от световните и европейските тенденции, както и да представят достойно
страната ни на международните модни панаири, изложения и други
престижни културни и търговски изяви. Не бива да се скрива обаче
и фактът, че значителна част от тях по-скоро имитираха новаторство
и мащабност, че предимно се стремяха да оцеляват, поемайки и изпълнявайки
всякакви поръчки без оглед на актуалност, естетическа издържаност,
а в някои случаи - и на критерии за перфекционизъм. Ще си позволим
и още две предпазливи констатации по адрес на нашите конфекционери.
Първо, като че ли кичът и прекалената бъбривост в създаваните от
тях облекла понамаляха и, второ, назря още повече потребността
от нов тип консолидация на субектите на българското прет-а-порте
и вероятно не след дълго ще присъстваме на раждането и учредяването
на организационна структура по подобие на съществуващите в напредналите
държави съвети за мода, камари на модата, синдикати на модата и
пр.
Кои модни къщи, фирми и сдружения привлякоха по-отчетливо вниманието
ни през последната една-две години и с какво? Без претенция за
изчерпателност ще припомним някои от по-значимите техни прояви
и събития.
РИЛА СТИЛ
Емблематичната модна къща "Рила стил" (носителка на
три златни игли на Академията за мода) създаде най-новия си продукт,
адресиран към младата генерация - RILA STYLE YOUNG COLLECTION.
Линията на дрехите е изчистена, с ненатрапчиво присъствие на романтични
елементи. Материалите са предимно естествени, а селекцията им е
направена сред водещите европейски производители на тъкани. И през
изминалия период "Рила стил" се доказа като абсолютен
рекордьор по участия в световното изложение за готово облекло във
Франция. За 17-и пореден път представи нашата страна на най-престижния
моден панаир на планетата във френската столица от 30 август до
2 септември "Прет-а-порте Париж". За втори път нашата
модна централа "окупира" представителния първи етаж в
Порт дьо Версай в непосредствено съседство с такива известни къщи
като "Нина Ричи", "Фуего", "Мари Клеманс", "Запа", "Вейл" и
др. Там тя показа своите 140 модела, предназначени за следващото
лято.
Кое е най-характерното за колекцията на "Рила стил" -
пролет-лято 2003 година? Кои са технологичните новини? Какви са
дизайнерските прогнози в триптиха материи - силует - цветове за
следващото лято?
Колекциите, с които нашата модна къща гостува в Париж, са две
- дамска (дизайнери Искра Колева, Марина Младенова, Юлияна Кръстева
и Саша Паша) и младежка (дизайнер Лора Горбатюк). Първата бе на
щанда на изложението, а втората се показа в българското посолство
във Франция. Технологичната новина бе използването на т. нар. бод
тропоска. Материите са лен и батиста от лен, памук, ликра, смесите
лен и деним, памук и вискоза. Използвани са много щампи и райета.
Обемите са по-прибрани и се използват много конструктивни срезове
с цел получаването на нетрадиционен ефект. Преобладаващите тонове
са комбинациите на кафяво и синьо, бяло, светлосиньо, бежово (дюс
и райе), червено и черно.
Топмениджърът на "Рила стил" г-жа Хилда Савчева сподели: "Мисля,
че сме в синхрон с динамиката, която настъпи през последните две
години в световната мода - и като линия, и като технология. Един
от важните ни акценти е свободната игра на плата около тялото.
Успяхме да постигнем и интересен креп-ефект с доминанта върху градския
стил. Убедена съм, че това са едни от най-хубавите колекции, които
някога сме създавали..."
Буквално дни преди да замине за Париж, "Рила стил" участва
за пръв път и в лондонското изложение за готово дамско облекло "Пюър".
Тези и редица още мащабни инициативи на най-добрата ни модна къща
показват, че независимо от икономическите трудности България има
потенциал да прави мода на европейско и даже на световно равнище.
ГАЛИНЕЛ
Позитивна метаморфоза преживя и пловдивската модна къща "Галинел" с
главен дизайнер Галина Денчева и лице Десислава Денчева. Ултимативна
елегантност и стремеж към женственост от нов тип лансира известната
модна централа на голямото си представително ревю в паркхотел "Москва" в
началото на 2002 година. Темите бяха три - сутрешна, следобедна
и вечерна. И ако в сутрешната полите бяха дълги и леко разкроени
с дантела, която се наслоява в долния край, а следобедната съдържаше
костюми - прави панталони с маншети или връзки, комбинирани с къси
вталени сака, то акцентите във вечерната бяха роклите и корсетите.
Цветовите доминанти бяха върху черното и бялото, а сред предпочетените
материи имаше батиста, органза, коприна, шифон и дантела нион.
На това ревю за пръв път "Галинел" представи колекция
със специално изработени към нея аксесоари - обувки и чанти на
фирма "Фадо".
На
16 и 17 юли 2002 година в рамките на програмите на два от елитните
клубове в Москва "Голдън палас" и "Кристал" бе
представена колекцията на пловдивската модна къща. Това бе и първата
проява на новооткритото представителство на нашата модна централа
в руската столица, създадено със съдействието на "Форум България
- Русия". Колекцията съдържаше четири теми - сутрин, обед,
следобед и вечер. Материите бяха основно лен, сурова коприна и
трико. Събитието бе уважено от такива специални гости като Ирина
Примакова (съпруга на експремиера акад. Евгений Примаков), Ирина
Титова (съпруга на руския посланик у нас) и др. Там се проведе
и премиерата на специално създадения за целта каталог "Галинел
Ретро 2002". Дрехите представиха елитните модели на Асоциацията
на руските модни къщи с президент Наталия Виноградова. "Галинел" бе
единствената българска модна къща, която участва в международното
изложение за облекло и текстил в руската столица между 15 и 18
септември 2002 година. През разглеждания период "Галинел" имаше
още редица приятни ангажименти, един от които бе направата на сватбения
тоалет на попзвездата Теди Кацарова, която мина под венчило със
своя избраник - финландския продуцент Макс Холм. Булчинската дреха
на младоженката бе дълга до земята снежнобяла рокля тип "принцеса".
Изработена бе изцяло ръчно от копринен сатен и батиста. Допълнителен
ефект на съставената от пет слоя разкошна рокля придаваха инкрустираните
камъни "Сваровски".
ДИЗАЙНЕРСКА ГРУПА "ФОРУМ"
През разглеждания период формацията, която обединява повечето
от най-зрелите и утвърдени наши дизайнери на облекло, даде няколко
макар и немного ясни знаци за започнало обновление, както и демонстрира
желание за реадаптация към съвременните културни и икономически
условия у нас. Макар и скромни, трите є изяви показаха, че тази
творческа група продължава да бъде без аналог в България. Първата
проява бе на 27 ноември 2001 година в шеста зала на НДК, където
се състоя ревюто на обвеяната със стара (но неувяхваща) слава дизайнерска
група "Форум". Своите най-нови колекции показаха Васил
Василев, Георги Колев, Дарина Манченко, Йорданка Чернаева, Натали
Генова, Магдалена Вълчева и Мария Недкова. Шоуто бе в обвързано
с поредното традиционно изложение "Произведено в България".
Ето и специалния коментар, направен за нас от председателя на група "Форум" Георги
Колев: "Целта бе групата да продължи със своите изяви. Не
бива да се забравя, че в нейното ядро са все утвърдени колеги професионалисти,
които през годините доказаха своя творчески потенциал."
Втората проява на Група "Форум" бе в рамките на театъра
на модата "Феерия"3, а третата се състоя на открито на
14 септември 2002 година пред Народния театър "Иван Вазов" по
повод деня на нашата столица София. Своите произведения есен-зима
2002 - 2003 показаха Ани Аврамова, Васко Василев, Георги Колев,
Дарина Манченко, Йорданка Чернаева, Мария Недкова и Натали Генова.
В бъдещите планове на тази най-зряла и дългогодишна дизайнерска
формация у нас са залегнали още по-мащабни прояви, които целят
да ускорят развитието на българската мода и да повишат нейното
качество, като съхранят и откроят още по-ярко националния облик
на стила на обличане, съединявайки досегашната традиция с най-новите
световни ориентири в модния дизайн.
МОДЕН СПЕКТЪР
Красивата Гала от шоуто "На кафе" на Нова телевизия
откри и води голямо ревю - моден спектакъл на 25 септември 2002
година в паркхотел "Москва". По такъв естетски начин
стартира десетдневното търговско договаряне на "Моден спектър",
сезон есен-зима 2002 - 2003 година. То се провежда два пъти годишно
(пролет и есен). Основният замисъл беше отново да се осъществи
контакт между производители и търговци на дамска конфекиция, за
да се улесни работата и на двете страни. Тазгодишното договаряне
съвпадна и с първия рожден ден на модната организация "Моден
спектър" с управителки Аделина Янева и Петя Аргирова.
Сред фирмите, които показаха своите облекла, бяха "Люсил", "Дива
М", "Чар", "Силвърдей" и дизайнерката
Венета Василева. Акцентът падна върху ревютата, като целта бе те
да се отразят от медиите, за да се види какви ще са тендециите
през есенно-зимния сезон и какво ще може да се открие в търговската
мрежа. Доминиращите тонове са бежово, бордо и тъмносиньо. Хит е
кафявата гама. Сред актуалните материи приоритетите са велур и
имитация на велур, мохерно трико със състав вълна, памук и полиестер.
Силуетът е романтичен, зареден с лека носталгия по отминалото лято,
която деликатно прелива в зимните колекции. След едногодишна забрава
се завръщат класическите бизнескостюми, обогатени и разнообразени
с бродерии, кожа и други допълнения.
ФОРУМ БЪЛГАРСКА МОДА
Форум българска мода (с почетен председател Иван Чалъков) и през
изминалия период продължи да отстоява името си на най-крупната
модна организация у нас, като постигна нови резултати относно количеството
от участници в неговите два салона (пролетен и есенен). Определено
личи стремежът чрез тези изяви да се обединят творческите, рекламните
и производствено-търговските интереси на създателите на облекла
и допълнения у нас. Добро впечатление оставя не само включването
на внушителен брой фирми за облекла, но и на студенти по моден
дизайн - при това при максимално облекчени условия - на меценатски
начала.
Добри симптоми на качествена промяна се усетиха и на пролетното
издание на Форум българска мода (2002 година), чието рекламно лице
този път бе Емилия Кушвалиева. В самия край на март Международният
изложбен център отново се превърна в гостоприемен домакин на националния
моден преглед. В своите прогнози за пролетно-лятната мода значителна
част от родните майстори на шева и кройката заложиха на разнообразието,
свежестта и спортно-практичните компоненти. От зрелите творци най-много
адмирации заслужават Мария Недкова (получила и една от големите
награди), Джина Ник, Галина Денчева за "Галинел" и Елизабет
Михайлова за "Нюел" (също сред отличниците). Техният
успех се дължи на гъвкавото им адаптиране към новите тенденции
и на стремежа към по-земна, ненатруфена мода.
Голям бум предизвика варненската модна къща "Виктория уникат",
увенчавайки се и с най-авторитетния приз на форума. Редом с всичко
друго тя доказа колко са неразделни вратовръзките и шоуто. Стефка
Проданова (за "Севко") и Деси Москова (за "Модус
арт") потвърдиха своя професионализъм и усет за духа на днешния
ден. Отчетлив напредък отбеляза Милка Александрова - Бучи, чийто
благороден американизъм бе адекватен на новите хитове в стила.
На много високо ниво бяха също така по-младите Камелия Попова и
Нина Тодорова, модната къща "Мон Амур" и Диана Атанасова,
която засвидетелства несъмнен рефлекс за елегантност и нова визия.
1. 3. Международно признание
Задграничните суперлативи и чуждестранното признание на качеството
на българската мода са едни от най-силните аргументи в полза на
тезата, че нашият дизайн не е за подценяване и че в страната ни
независимо от икономическите проблеми живее и твори сериозен творчески
потенциал. Кои са по-важните успехи, пожънати зад граница от наши
модни създатели? И наистина ли техните произведения се приемат
толкова радушно от публика, клиенти, преса и ценители?
Виктория уникат
Известната българска модна къща - производител на висококачествени
вратовръзки, нашумя много още през 2001 година, когато получи голямо
признание от Мадрид - наградата на Новото хилядолетие. Варненската
централа стана известна и с това, че нейни вратовръзки носят двама
президенти - българският - Георги Първанов, и полският му колега
- Александър Квашневски. През 2002 година тя бе отличена и с международна
награда за уникалния си фирмен сайт в Интернет. Златният приз за
уеб дизайн, представен от Международната асоциация на уеб мастерите
и дизайнерите (I.A.W.M.D) със седалище Уелингтън (Флорида, САЩ),
се присъжда на Интернет сайтове, чийто дизайн, оригиналност и съдържание
са на високо професионално ниво.
Открита и оценена между милионите Интернет страници в глобалната
мрежа, "Виктория Уникат" доказа, че не само произвежда
качествени вратовръзки, но и ги представя по начин, отличаващ ги
от всички останали в този бранш. Тя завладява с лекотата на използването
си, богатата информация както за фирмата и фирмения живот, така
и много полезни съвети и любопитни факти за вратовръзката. В сайта www.victoriaunique.com (дело
на "Аракс дизайн") могат да бъдат открити полезни съвети
как да подбираме вратовръзка за нашето всекидневие, мнения на известни
личности, оn-line ревюта. Без преувеличение може да се каже, че
това е едно прекрасно виртуално списание за първата дама в мъжкия
аксесоар - вратовръзката.
Жени стил
Модната къща на Евгения Живкова (за нея вече писахме по-горе)
постигна през разглеждания период международно признание в няколко
посоки. От една страна, категорично може да се каже, че няма друг
дизайнер или модна централа у нас, които със своите дефилета да
привличат толкова много посланици, дипломати и аташета като "Жени
стил", което само по себе си вече е акт и факт, говорещ за
чуждестранния интерес към този дизайн. От втора страна, последното
есенно ревю на Евгения Живкова бе удостоено от вниманието на "Ройтерс",
която чрез фотокореспондента си Димитър Дилков разпространи в цял
свят модел от показаната колекция есен-зима 2002 - 2003 година.
Трето, на 19 ноември 2001 година авторитетният японски вестник "Сенкен
Шимбун" публикува на първа страница текст и снимка за "Жени
стил" и нейната собственичка - една наистина изключителна
чест, оказвана на източноевропейски дизайнер. В частност във въпросната
публикация се прави кратка биографична ретроспектива на г-жа Живкова
и се акцентира на обстоятелството, че тя е носителка на титлата
най-добър български дизайнер за 2000 година (наградата "Златна
игла" на Академията за мода - б. м.) . Отбелязано е и това,
че се планира дебют и премиера на модата на "Жени стил" в
Япония"4.
Люан стил
Какво по-голямо признание за един стилист от това снимка от неговото
шоу да се разпространи чрез една от най-авторитетните световни
информационни агенции "Ройтерс"? Вниманието на нейния
фотокореспондент в София Димитър Дилков бе привлечено от виртуозните
прически на "Люан стил", показани по време на техния
спектакъл "Една нощ в Мегаполиса". "Ройтерс",
която междупрочем твърде рядко пуска модни новини от нашата страна,
разпространи в световната мрежа две снимки от екстравагантното
шоу и по този начин направи достояние на целия свят коафьорското
майсторство на представители на най-новата генерация дизайнери
на прически у нас.
Всъщност какво трябва да се знае за моден салон "Люан стил"?
Кога е създаден и кои са по-важните му изяви досега? Салонът е
създаден от братята Любен и Андрей Николови през ноември 1997 година.
Първата самостоятелна изява на екипа от фризьори, гримьори, звукови
оформители, манекени, хореографи и режисьори е през октомври 1999
година в модно кафене "Мария Мичева", където представят
ревю-спектакъл на прически "Ден и нощ". От тогава до
днес те осъществяват още три собствени спектакъла - "Маргинал", "Цветята
на Люан" и "Стрийт мания". Любен Николов е канен
да вае прически на дефилета на известни дизайнери и модни къщи
като Атанас Парушев, "Жан-Пол Готие" (представен у нас
от "Контрадикшън") , "Ния и Дорадо", спектаклите "Златната
игла", "Дика", промоцията на Алманах на българската
мода 2000, откриването на кафене "Световни спортове",
модните къщи "Одета", "Монтели" и др. Eдно
от най-престижните участия на салона е в конкурса за красота "Мис
България 2002", където екипът от коафьори и гримьори подготви
перфектната визия на претендентките за титлата. Последният спектакъл "Една
нощ в Мегаполиса", показан във Военния клуб, предложи 45 фризури,
обхващащи няколко основни теми. Нестандартната визия и хореография
одухотвориха събитието и го превърнаха в истинско шоу. Тематиката
бе посветена на нощния живот в Париж, визирайки, от една страна,
официалните приеми на висшето общество в контраст с дръзката непринуденост
на уличната жена, от друга.
Калин Куцинов
Изключително голямо международно признание във Франкфурт получи
нашият млад коафьор Калин Куцинов (собственик на салон "Кало" и
представителен фризьор на "Л'Ореал" за България). Заедно
с други свои български и чуждестранни колеги от седемнадесет страни
той участва в прочутия Форум на прическата и красотата, като спечели
първо място за прическа и първо място за цвят в категория "Мода" - дисциплина "Салонно
подстригване и фризура". Неговата прическа бе средна като
дължина, но много асиметрична и раздвижена. Цветовете преливат
един в друг - червено, русо, оранжево. Характерна особеност е подстригването
в триъгълни форми върху боядисана в различни цветове коса - "на
пера". Специално за нас победителят от Франкфурт сподели: "Това
е най-големият ми международен успех. Преди две години на това
състезание в Париж бях сред номинираните. Смятам, че това е голямо
постижение не само за мен, но и въобще за българските коафьори,
участвали досега в международни състезания!" Състезанието
е валидно за европейската купа и е част от веригата на Световната
конфедерация на фризьорите. Председателката на Асоциацията на фризьорите
в България г-жа Венета Игнатова бе сред членовете на международното
жури. В престижния конкурс родината ни бе представена освен от
Калин Куцинов, също и от Волена Рангелова, Иванка Христова, Конда
Кондов, Мария Томова, Милена Найденова и Павлина Гемеджиева. Гримът
бе на Люба Алтънова. Друг международен успех, който пожъна Калин
Куцинов, бяха двете първи места в категория "Мода" на
конкурса за купата на Атина (съответно за салонно подстригване
и кок на дълга коса и за цвят).
Мария Томова
През
2002 година младата ни и талантлива фризьорка (работеща в салон "Вени" и
активен член на Асоциацията на фризьорите в България) се представи
изключително успешно у нас и зад граница. През април 2002 година
тя бе в отбора на българските коафьори, които представиха отечеството
ни на състезанието за Европейската купа по фризьорство във Виена,
класирайки се на престижното 7-о място от общо 67 конкуренти. Преди
нея - на първите шест места, се наредиха единствено многократните
световни шампиони от Германия и Русия.
През май 2002 година Мария Томова се представи блестящо и на
международния коафьорски конкурс за купата на Атина. Това бе и
последната квалификация, валидна за световното първенство в Лас
Вегас през юли т. г. В категория "Техника - дневна и вечерна
фризура" нашата дизайнерка на прически спечели първо място
за цвят.
Нели Капралова
Нели Капралова е майсторка в работата с рисувана коприна и рязана
бродерия. В началото на 2002 година тя представи в офиса на американската
компания за банкови комуникации "Суифт" - Брюксел, своите
най-нови произведения, които бяха оценени много високо от елитната
публика, съставена най-вече от средите на преуспелите делови жени.
Показаните 25 рокли са направени от скъпа японска естествена коприна
(сатенирана), чието предимство е, че не се мачка. В колекцията
доминират тъмносините тонове, както и всевъзможните нюанси на лилавото.
Силуетът е удължен, роклите стигат до земята, а преобладаващата
форма е асиметричната. Несъмненият успех на изложбата на Нели Капралова
се потвърждава както от изкупуването на повечето от изисканите
дрехи, така и от многото поръчки, които авторката продължава да
получава от белгийските бизнесдами. "Целта на експозицията
бе да покажа най-вече как жената може да изглежда красива и елегантна
или - казано по друг начин - как да подчертае своите предимства
и как да прикрие своите несъвършенства" - сподели Нели Капралова
по повод своето международно признание.
1. 4. Новата генерация
От година на година расте интересът на младите креативни натури
към модата и по-специално към модния дизайн. В момента у нас и
по света се учат десетки, а може би и стотици бъдещи дизайнери.
В най-реномирани колежи в Англия и Франция, Италия и Австрия, САЩ
и Япония те изучават конструкция и технология на облеклото и аксесоарите,
дизайн на прическите и грима, културните, икономическите, социалните
и информационните аспекти на модния дизайн, в т. ч. връзките с
обществеността, рекламата, маркетинга и финансирането на бизнеса
с модни стоки. През изминалата година - година и половина младите
български модни творци - колежани и студенти по мода, показаха
завиден ентусиазъм и свежест на мисленето и усвоявайки бързо новите
визуални техники, по нищо не отстъпваха на своите връстници от
икономически по-развитите страни. По-надолу отделяме място на някои
от най-важните изяви на студентите ни по моден дизайн. Освен тях
трябва да отбележим и успешната реализация и на други техни способни
колеги като Адриана Герасимова, Биляна Петрова, Леда Екимова, Любомира
Монова, Николай Пачев, Нина Тодорова, Светлана Стоянова, Станислав
Петров, Таня Салапиева и още много други бъдещи дизайнери от НАТФИЗ "Кр.
Сарафов", Нов български университет, Художествената академия,
свободната академия "Жул Паскин" и др.
Десислава Стойчева
Младата дизайнерка (сестра по бащина линия на Евгения Живкова)
достойно представя българската мода във Виена, където учи и работи.
В началото на 2002 година тя участва на специална изложба в галерия "Синдикат" в
австрийската столица. Редом с още единадесет австрийски създатели
на облекла тя демонстрира вкус, перфектност и модерно мислене.
Нейните двадесет модела бяха изработени от тафта, промазки, трико,
деним и кашмир в топлата гама. "Моите произведения са предназначени
за жените между 20 и 30 години. Творя за еманципираната жена, която
чрез облеклото си иска да разнообрази своя живот", твърди
Деси Стойчева. Друга много респектираща нейна изява бе
представянето є в конкурса за модната награда на "Корал" - "Бял
сатен", организиран от австрийската модна организация "Артфешън" през
април 2002 година по повод Деня на Виена редом с най-добрите австрийски
модни творци на импозантно шоу на открито пред двореца Хофбург
в австрийската столица. Освен г-ца Стойчева на шоуто се представиха
модни къщи и творци от няколко континента - "Елфенклайд", "Касей",
Ла Хонг, Линда Злок, Номи Голдфарб, Лена Квадрат, Карма Милс, Елена
Грасмик. Ревюто бе излъчено онлайн по световната мрежа. Какво показа
младата българска дизайнерка във Виена? Този път тя се представи
със своето ново лого "Дизайнд", лансирайки свежа и модерна
визия за пролетта и лятото на 2002 година. Колекцията на Деси Стойчева
включваше 21 облекла и 4 ръчно изработени от нея чанти, интегрирани
под общото заглавие "Блясък на линиите". Полите, панталоните,
саката, блузите и корсетите привлякоха вниманието със своята неординерност
и свежест. Сред платовете (предимно раирани) доминираха трико,
тафта, сатен, коприна и промазки. Тайната на конструкцията бе заложена
в ключовата дума "асиметрия". Заедно с презентацията
на новите колекции дизайнерите се състезаваха за големия приз Coral
fashion award по темата "Бял сатен". Международното жури
(член на което от българска страна бе и пишещият тези редове -
специален пратеник на Нова телевизия) присъди наградата от 3500
евро на Номи Голдфарб от Австрия.
Диди Чинчева
Диди Чинчева принадлежи към новата вълна български дизайнери,
които се стремят към оригинален почерк и съчетават усета си за
модерното с уважението към традицията и класиката. Тя редовно участва
в изявите на Форум българска мода, показвайки несъмнен прогрес
и рефлекс. Сред приоритетите на творчеството є са коктейлните облекла
и дрехите, предназначени за клубни събития и официални вечери.
В началото на септември 2002 година тя показа есенно-зимната си
колекция на празниците "Аполония" в Созопол. Ревюто є
бе в рамките на изявата на няколко български модни къщи и дизайнери
под егидата на Форум българска мода. Какво е характерно за най-новите
красиви и нежни послания на младата авторка? Защо заглавието на
колекцията е "Страст от дантела"? И за кого са предназначени
тези облекла?
Самата авторка коментира творбите си по следния начин: "Реших
да участвам в празниците "Аполония" с най-новите си произведения.
Те не са подчинени на строго определен сезон, но са адресирани
към жените, които умеят със страст и предизвикателство да изразят
своето вътрешно Аз. Мисля, че създавам облекла за изкусителните,
за магнетичните жени..." За реализацията на своята естетска
концепция Диди Чинчева е използвала италианска ластична дантела,
както и брюкселска дантела, редом с кожа от бяла и сребърна лисица,
жоржет и ластично трико. Цветовите гами варират от червено през
шампанско до малинови и прасковени оттенъци. Силуетът е раздвижен,
роклите са прилепнали по тялото, а дължините варират в двете крайности
- много късо и много дълго. Гърбовете са решени динамично и интересно.
Асиметрията също е на почит в новите творби на младата авторка.
Калина Порфирова
победи в конкурса за млади таланти, организиран от прочутото кафе "Лаваца" по
време на пролетния Форум българска мода. Калина Порфирова е възпитаничка
на Нов български университет. Със своя модел, изработен от ластичен
тюл, органза и налепено по тях кафе чудесно превъплъти асоциацията
си за кафе "Лаваца". Нейното мнение допълва дизайнерската
є интерпретация на темата: "Тази напитка за мен е като модата
- много секси, с наситени шоколадови и златисти оттенъци."
Мария Дойчинова
Много овации получи изявата на нашата млада сънародничка, която
учи "Моден дизайн" в Академията за приложни изкуства
във Виена (преди това е завършила мода в колежа "Хербстщрасе" също
в австрийската
столица). Мария Дойчинова е от класа на прочутия белгийски дизайнер
проф. Ралф Симонс. Предстои є да се дипломира през 2003 година.
През юни 2002 година по време на "Шоу 2002" - традиционната
промоция на Академията, редом с още тридесет студенти тя показва
девет облекла (четири бели и пет черни), както и специално изработената
за целта инсталация. Естетическата є концепция включва прави линии,
женствен силует и много плисета. Селектираните от нея материи са
копринен сатен, вълна и копринени ленти. Вдъхновение за инсталацията
пък получава от културата и морала на 20-те години на миналия век
и от символи като строгостта на учителките и красотата на облеклото.
За въздействието є спомага черно-белият филм, заснет със стара
камера на 8-милиметрова лента, регистриращ по оригинален начин
движението по улиците. Музикалният фон на Ponthe допълва усещането
за автентичност, непреходност и естестско предизвикателство. Комисията
е възхитена от произведенията на Мария Дойчинова и є поставя най-високата
оценка 1 (такава оценка получават още само двама от представилите
се студенти). Присъстващите чуждестранни журналисти и модни редактори
също проявяват огромен интерес към творчеството на българската
студентка и я канят да им гостува на страниците на техните многоцветни
списания.
Студентските изяви
Укрепна и започна да дава първите си плодове специалността "Промишлени
изкуства - Мода" в Националната художествена академия "Николай
Павлович". Специалността подготвя бакалаври - модни дизайнери
за нуждите на промишлеността и за уникални разработки в проектиране
на облекло и аксесоари. Завършилите могат да работят в масовото
производство, а също и да създават колекции, малки бутикови серии
и модни уникати. Студентите получават фундаментални знания по основни
и съпътстващи дисциплини, както и художествени и технологични познания
в материалознанието, модния мениджмънт и маркетинг. Специалността
разполага с добре оборудвана техническа база на съвременно и професионално
ниво. Завършилите образователно-квалификационна степен "бакалавър" могат
да продължат следването си в степен "магистър" съгласно
действащите нормативни документи. Дипломираните дизайнери са конкурентоспособни
на европейските модни подиуми. Интересът към специалността "Промишлени
изкуства - Мода" е голям. Макар и новосъздадена, тя успя да
привлече вниманието и на чуждестранни студенти от Република Македония,
Социалистическа народна либийска арабска джамахирия и Южна Корея.
Един от големите успехи на студентите бе участието им в престижния
конкурс "МаксМара и палтото", в който те спечелиха първа
(Леда Екимова) и втора (Адриана Герасимова) награда.
В
специалността са застъпени следните дисциплини: мода, рисуване,
моделиране, теория на композиция, морфология, история на изкуството,
история на облеклото, промишлена технология на облеклото, конструиране,
текстилен дизайн, цветна задача, цветознание, дизайн на облеклото,
пластична анатомия, модна фризура и грим, материалознание, аксесоари,
ергономия, фотография, приложна графика, естетика, философия и
мн. др. Академията високо оценява дейността на своите възпитаници
по моден дизайн, сред които особено Адриана Герасимова, Александър
Гергинов, Атанаска Петкова, Миглена Николова, Никола Тенев, Таня
Кънева, Леда Екимова, Йоана Йотова, Коста Стойнов и др.
В
рамките на седмия "Салон на изкуствата" през май 2002
година в зала 2 на НДК за първи път се проведе международен фестивал
на театъра и модата "Феерия". Той бе организиран и реализиран
по идея на доц. Мария Блажева от НАТФИЗ "Кр. Сарафов" със
съдействието на Академията за мода. Програмата му включваше участие
на: мултимедийни творби на студенти от НХА "Николай Павлович",
мултимедиен спектакъл "Танго" на студенти от НАТФИЗ "Кр.
Сарафов" - дебют на дизайнерката Надежда Димитрова, изложба
на утвърдения моден фотограф от пресгрупа "168 часа" Божидар
Марков. Във втория ден на фестивала се проведоха дебати, посветени
на актуални теми и проблеми в модата и модния дизайн.
В тях участваха проф. Владимир Игнатовски, проф. Борис Карадимчев,
проф. Константин Джидров и др. Включиха се и френските фирми "Мим" и "Марко",
както и българо-френската фирма "Маркома". Вечерта своите
най-нови колекции показаха такива професионални асове на българската
мода като Иван Александров, Наталия Генова и Георги Колев, редом
с фрагменти от костюмите на балета "Лешникотрошачката" от
Чайковски с костюми на доц. Мария Блажева. Кулминация на вечерта
беше представянето на носителката на "Златна игла" Дарина
Манченко с откъси от постановката "Четири нощи" на Националната
опера. Българо-немският балет е участвал в престижни международни
конкурси с постановка на Донвена Пандурска и сценография на Дарина
Манченко. Знакът на фестивала бе бронзова статуетка с автор Людмил
Блажев.
Публичните изяви на студентите по моден дизайн обикновено предизвикват
много емоции, тъй като са нестандартни и провокативни, с чувство
за хумор и творческа необремененост. Тази констатация засилва своята
валидност, когато става дума за годишното ревю на студентите от
Нов български университет - програма "Моден дизайн".
Шоуто се проведе през пролетта на 2002 година в трета зала на НДК.
То бе неконвенционално и като творческа продукция, и като мизансцен
и оформление на подиума. Бяха показани произведенията на 49 студенти
от II до IV курс - възпитаници на доц. Йорданка Чернаева, Дора
Момекова, д-р Магдалена Лазарова и Яна Дворецка.
Пъстра
бе мозайката от хрумвания - заемки и разработки на етническите
мотиви - от облеклата на ескимоси и индианци през траперските екипировки
до традиционно българските носии. Редом с това - внушения, инспирирани
от градския стил (неопънк, гръндж, клубна мода и пр.). С професионализъм
и находчивост се откроиха Диана Николова и Мирян Атанасов, Любомира
Монова, Маргарита Станкова, Нина Тодорова, Николай Пачев, Петя
Куцарова, Пламен Георгиев и др.
Ето как коментира студентската изява г-жа Йорданка Чернаева: "Според
мен най-голямо бе постижението на студентите по основната зададена
им тема "етнос". Чудесно впечатление направиха редица
отлични попадения и много сериозната стилистика на голяма част
от интерпретациите по темата. Личеше техният стремеж към перфекционизъм.
За в бъдеще студентите най-много трябва да наблягат на естетиката,
на културата на облеклото, на високата стилистика."
Те идват! Новите генерации модни творци, необременени от предразсъдъци
и формални ограничения, заредени с духа на новото и оригиналното.
2. Модният грим