2. Модният грим

Кое налага обособяването за пръв път на специален раздел за дейността на българските модни гримьори? Оправдано ли е третирането на статута на тази професия редом със статусите на признати и фундаментални гилдии като тези на дизайнерите и стилистите, фризьорите, модните фотографи, фотомоделите и манекените и др.? Реторичността на подобни въпроси е повече от очевидна, но има и още аргументи, изискващи по-детайлното вглеждане в състоянието и постиженията на съвременното ни гримьорство. Модерният стил на живеене, тоталната публична комуникация, както и растящата роля на стайлинга и рекламата в медиите засилиха още повече значимостта на специалистите по макияж. Самата модна лексика, езикът, на който говорят дизайнерските колекции - особено по-предизвикателните и шокиращите, е невъзможна без намесата на адекватния грим, осигуряващ новата, неординерна визия. Самочувствието на нашите експерти по моден грим нарасна и от допълнителните ангажименти към тях от страна на чуждестранни компании, продуцентски къщи, филмови студиа и пр. Голяма част от тези гримьори са предварително обучени и подготвени, за да могат с достойнство и вещина да представят у нас най-прочути козметични марки. Други пък получиха завидно международно признание, печелейки задгранични конкурси по макияж и боди арт. Става ясно, че наистина има сериозни основания да се проследят и анализират изявите и тенденциите в ядрото на днешните български модни гримьори.

АНТОНЕЛА МОЛАЛИЙСКА

Тя принадлежи към т. нар. "универсални гримьори". Родена е на 4 юни 1960 година в София и се самоопределя като създател на творческата група "Братя Грим". Владее почти еднакво добре грима за киното, сценичния грим, телевизионния грим, пластичния грим, както и така важния за нас моден, или фешън грим. Навлизането на Антонела Молалийска в гримьорското изкуство става през 1981 година, и то съвсем случайно. В лоното на тази професия, превърнала се за нея в съдба, тя попада по-скоро в резултат на служебни недоразумения и - колкото и да е странно - в противоречие с нейната воля. Поради субективни, чисто лични причини нейният ръководител буквално за двадесет и четири часа я прехвърля от длъжността "художник-изпълнител" в БНТ - в гримьорската група на телевизията.

Най-много е научила в занаята си от Янка Дойчинова - шефка на гримьорите и перукерите в Софийската опера, която преподаваше грим в художественото училище в Пловдив (днес то не съществува). Антонела Молалийска  си спомня за нея: "Първото нещо, което тя технически ми показа, е как да слагам една перука така, че да не мърда. Как да направя кокче на една балерина, която си мята главата наляво-надясно, която прави жестоки движения, и това кокче да не се разпадне до края. Нещо, което означава шест часа никакво мърдане. Освен това в отношението към актьорите тя винаги е много фина и интелигентна. Не демонстрира пред тях чувството, че знае и може много, а слиза до нивото на актьора и прави това, което той иска. Не съм я чувала никога да казва: "Аз съм по-знаещата от теб!", не тропаше с крак, заканвайки се: "Сега ще направя това, което искам!" Такава беше, такава е и сега Янка Дойчинова." Друг голям гримьор, който е оказал силно въздействие върху Антонела Молалийска, е Александър Рошков, който е за нея най-големият гений в грима и по-конкретно в пластичния грим.

През 1998 година създава творческата група "Братя Грим" към "Астра - София" ООД. Обучава млади хора с цел след време те да се превърнат в естествено негово попълнение. Смята, че начинаещите гримьори трябва дълго да чиракуват, да минат през етапа калфи и чак след това да се утвърдят като майстори. Стремежът към печалбарство. Занаят не може да се научи за два или три месеца. Особено е удовлетворена от партньорството си с Магърдич Халваджиян. С нейната група "Братя Грим" е и гримьорка в телевизионните предавания "Сладко отмъщение" по Би Ти Ви, "Пътеводител на историческия стопаджия" и "Палавници" по БНТ, "На кафе" с водеща Гала по Нова телевизия и в ред още други предавания. Изцяло обслужва (пак съвместно с творческата група "Братя грим") телевизиите "7 дни" и "Европа", често работи за шоузвезди и изпълнители като Слави Трифонов, Кирил Маричков, Васил Петров и др., както и за Дони и Нети, за групи като Б.Т.Р., "Акага" и др.

В областта на модния грим известно време е подготвяла моделите за участие във Форум българска мода, отговаряла е за макияжа в ревютата на Запрян Маринов, Мария Недкова, Жана Жекова, Джина Ник, Егон фон Фюрстенберг; за премиерата на Алманах на българската мода 2001 и др. "Братя Грим" осъществява системно партньорство с агенция "Мегаталант" от самото є създаване, както и с агенция "Визаж" (1995 - 1998), в т. ч. и с телевизионното предаване "Лица" по БНТ. Творческата група участва ползотворно в дейността на Българския моден канал (Календар на модния канал за 2000 г. и лице на модния канал за 2001 и 2002 г.); в ревютата на "Лонда" за 2000 и за 2001 г. и другаде. Наградени са от "Визаж" за 1998 година, както и са номинирани в разделите "Грим" (за 2000 г.) и "Прически и грим" (за 2001 г.) в Ложата на каламистите. Гримьорският тандем начело с Антонела Молалийска е изработвал грима за кориците на такива модни списания като "Бюти", "Козметичен калейдоскоп", "Мода", "Червило", "Едно", за много билбордове и рекламни клипове, както и за "Мис България Вселена 2002", "Мис България" (респ. 1996, 1997, 1998 г.).

Знаменитостите са част от творческата биография на майсторите на макияжа. Те са критерий за професионализма и надеждността им като художници имиджмейкъри. "Братя Грим" са изпълнявали творчески поръчки за филми, снимани в Македония ("Тежко е да се каже сбогом") и в нашата страна ("Остатъци", "Печалбата - I" и др.). Антонела Молалийска е гримирала изключително много популярни личности - български и чуждестранни. Сред тях е и знаменитият актьор Ричард Чембърлейн по време на снимките му във филма "Хищна птица" (режисьор Боян Милушев). Особеното при грима на този топартист е била основата с лифтинг ефект предвид неговата възраст. "Отнасяше се изключително добронамерено към всички и накрая, когато си тръгна, почерпи всички с по едно парче торта, което той лично подаде на всеки, казвайки "благодаря" на български език" - спомня си развълнувана гримьорката.

Любопитно е да се знае какви принципи следва тя в своята работа. Кои са професионалните є правила. Каква е технологията на нейния моден грим. Антонела Молалийска поставя на първо място изискването, концепцията на дизайнера, за когото работи. Това е особено важно, защото без добре изяснена комуникация и хармония между грима и дрехата не може да се получи нищо качествено. На второ място е самото лице на манекена, който ще дефилира или ще участва във фотосесията. Гримьорката се стреми да подчертае допълнително неговото излъчване и да подсили това, което по природа носи моделът. Желязно изискване в нейния стил е да нанася прецизно основата. Тук не може да има никакви компромиси и "претупване". След това се прави така, че да изпъкнат най-вече очите (а също веждите и устните, но най-вече очите). Защото те са най-изразителното, най-информиращото, най-хубавото нещо у човека. Има различни типажи и невинаги гримьорът е улеснен от тях в своята дейност. Сред най-благодатните модели за Антонела Молалийска са Евгения Калканджиева ("Тя е много красива и лесно се гримира "), Гала, която "има съвършена кожа и страхотни очи", а също Дарина Павлова и нейните момичета от "Мегаталант", Розалия Тинкова и нейните момичета от "Ексграунд" и др. Сред безбройните имена на манекени, с които е работила успешно, могат да се споменат Цеци Красимирова от "Ексграунд", Алтен Алиева от "Мегаталант", Ваня Пейчева от "Визаж" и други. По принцип гримьорката обича да работи с т. нар. "бледи и безлични" лица, едва ли не - "лица без характер", които са много търсени на запад, защото тъкмо върху тях изкуството на гримьора личи особено добре - след като се гримират, такива лица стават много интересни и различни.

В работата си Антонела Молалийска се стреми винаги да влага и нещо от себе си. Ако я попитате какво свое влага в един моден грим, тя ще ви отговори: "Може да е просто светеща точка някъде или пък мъничък акцент, който лично на мен ми е хрумнал - дори това да е една заврънкулка на веждата. Държа да подчертая обаче, че задължително се консултирам с дизайнера. За мен неговото мнение е закон."

Известната наша гримьорка има своя философия за динамиката на грима през десетилетията. Според нея най-дълго запазилата се тенденция е на 80-те години на миналия век. Нейните особености доминират в значителна степен и през 90-те. Характерни са изтеглените очи и т. нар. "опашчици" било в края на очите, било във вид на очна линия или във вид на сянка, които много гримьори продължават да използват и до ден-днешен. Много жени продължават да държат на този грим, защото той прави окото изтеглено и ненатрапчиво му придава китайски вид. Като цяло тази тенденция бележи тежнения към по-голямата екзотичност, но ако днес една жена се носи по този начин, рискува да я упрекнат в демодираност.

През 90-те години в макияжа започва да се налага златото във вид на брокати, не без ирония твърди Антонела: "Това беше пълна селяния! Изведнъж сложихме всички турски брокати, които имахме и които бяхме забравили. Целият свят плъзна в брокати и злато. След това златото се омекоти и мина към перлата. Сега са на мода и перлата, и златото, но най-вече перленото злато. Значи не онова яркото брокатено злато, което свети, а дозираното присъствие на перли и камъни." През 2001 година актуални са били камъните "Сваровски", а през 2002 година гримът вече е смесен с по-малко камъни, но за сметка на това - с повече аксесоари. По лицата могат да се лепят висулки, дрънкулки и всякакви неща, за които може да се сети човек, както и рисунки, имитиращи татуировка.

Какви козметични продукти са по вкуса на Антонела Молалийска? Има ли определени гримове, които тя предпочита, и други - които задгърбва или работи с тях само в краен случай? Майсторката в гримьорското изкуство твърди, че няма определи гримове, с които работи. Марките са различни. От всяка една фирма човек може да си избере това, което му трябва, това, което му върши работа. Няма строго конкретни предпочитания. От "Кристиан Диор" харесва матовите сенки, от "Шанел" си избира перлените, а в "Криолан" обожава фон дьо тен-а, който е перфектен. Възхищава се и на червилата от същата марка, защото са неизтриваеми ("Слагаш червилото и можеш да правиш каквото си искаш! То стои сухо, не се изяжда, не се изтрива!").

Във философията на гримьорка от класата на Антонела Молалийска като в коктейл се смесват личното усещане за красота и финес, огромният натрупан опит в сценичния, телевизионния и модния грим, както и влиянията, които тя е инкасирала от страна на учители и медии, дизайнери, стилисти, оператори, фотографи, режисьори, сценографи, осветители и др. Тя не прави изключение от останалите български гримьори, които се влияят много от това, което виждат по FTV - световния моден канал. Основните неща в родния макияж се научават от чуждестранните медии, сред които списание "Вог" е приоритетно, но не е само то. Важен стимул, а и предпоставка за професионализма на гримьорите са големите изисквания на дизайнерите и на стилистите, които също искат да бъдат на много високо ниво - в синхрон със световните модни тенденции.

Антонела Молалийска си е извоювала репутация на трудолюбива и всеотдайна майсторка на грима. В нейната естетика и в индивидуалния є почерк особено силно личат стремежът и желанието за оригиналност, за собствен стил, за искрена топлота и непринуденост, постигнати като внушение и излъчване. Плюс към щрихите на гримьорския є портрет е добре дозираната смесица от професионализъм и интуиция, рутина и вътрешно заложената нагласа за промяна и обновление, за постоянна художническа еволюция.

ВАЛЕНТИН ВЪЛОВ

Мнозина го причисляват към абсолютния фаворит сред съвременните български гримьори, докато той самият държи не толкова на класации и номинации, колкото на перфектно свършената работа, на рафинирания до крайност професионализъм. В творчески план се самоидентифицира като професионалист, залитайки (в добрия смисъл на думата) към всичко онова, което се снима - кино, телевизия, фотография. Гледайки неговите произведения, слушайки разсъжденията му върху красотата, излъчването и респективно ролята на макияжа, човек остава с впечатлението за поет и философ на грима и гримьорското изкуство. Едно спонтанно възникнало впечатление за майстор, който действително изпитва неизменно тръпката и удовлетворението от добре свършената работа. Валентин Вълов е роден на 3 август 1966 година в София, а е завършил специалност "Грим" в художествената гимназия в Пловдив. В продължение на една година работи в Националната опера, след което постъпва в Българската национална телевизия, където е десет години. След 1999 година я напуска и до ден-днешен работи на свободна практика. Имал е щастието да работи за един от най-прочутите гримьори в света - Маурицио Силви, - номиниран за "Оскар" за филма "Мулен Руж". Обучаван е в специален курс при личния гримьор на Арнолд Шварценегер - Лу Лазара. Повечето от художествените му проекти се реализират в тандем със стилиста Георги Манов, фотографите Енчо Найденов и Темелко Темелков и дизайнерката на прически Мария Томова. В различни времена е гримирал Рой Шайдер, Патриша Веласкес, Сандра Видал, Ланс Хендриксън, Леонора Варел.

Интересът му към гримьорското изкуство се ражда от комиксите. Още като дете се влюбва в "Междузвездни войни". Същинската му мотивация да работи като гримьор са ефектите в киното. Дипломната му работа по сценография е гумен костюм, който му напомнял за персонажа Гридо от "Междузвездни войни". Доста време се занимава и с анимации. Дори получава награди за детски анимационни картини, които е рисувал на ръка. Възхищава се от Рик Бейкън (автор на грима във филма "Планетата на маймуните") и признава Дик Смит за доайен на всички гримьори в киното.

Най-добрият учител по грим на Валентин Вълов се казва Огнян Янков, който се е занимавал с него цели пет години, показвайки му и обяснявайки му азбучните неща в макияжа - фон дьо тен, пудра, молив и т. н. "Той ме взе на щат в операта, където започнах да правя перуки, бради, мустаци, и така се получи, че попаднах в две основни за България грим-фамилии - Сечанови и Янкови. Тогава започнах да гледам и изучавам тънкостите и на по-древния грим. Запалих се много и започнах да търся специални книги за макияж. Разбрах, че са важни не само специалните ефекти в киното и театъра, но и останалите форми на преобразяване с помощта на козметиката. Така започнах да се интересувам и от декоративен грим - от грима, свързан с модата" - откровен е в своите спомени Валентин Вълов. 

Когато постъпва в Българската национална телевизия, първото гримьорско изпитание са ангажиментите му за постановка на Вили Цанков. Тогава той гримира звезди като Марин Янев и Йосиф Сърчаджиев. С мода всъщност започва да се занимава покрай Косьо Христов (син на режисьора Христо Христов). През 1989 година на морето, където снимат забавни програми, за първи път среща модели. Първият му модел е Катя. Пак по това време се запознава с дизайнера Георги Георгиев - Пентаграм. По-късно се свързва с модния и рекламен фотограф Енчо Найденов, а още по-късно към екипа се присъединява и фризьор и така потръгват нещата. "Сега вече имаме и стилист и се надявам да се развиваме като екип, защото това е начинът за професионално преуспяване - логично заключава гримьорът. - В модата трябва да се работи в екип, както в киното: там всеки отговаря за нещо конкретно. Какво ме интересува най-много? Това е не толкова сцената, колкото нашата рекламна фотография!"

Как се сменят през годините тенденциите в модния, пък и не само в модния макияж? Валентин Вълов си спомня бума на очните линии през 1994 година, както и на коковете-бананчета. Но не гледа еднолинейно на този стил: "Има различни очни линии. По един начин се нанася и стои очната линия от 50-те, а по съвсем друг - от 60-те години. Неотдавна правихме един филм, третиращ сюжет от 50-те години. Беше много интересно. За да се подготвя, започнах да се ровя в различни списания. В едно от тях попаднах на впечатляващи фотографии - такова удоволствие изпитах, като гледах тези истински неща! Едни невероятно готини прически, точно хората както са си изглеждали тогава."

Любимият му период и като стил на обличане, и като маниер на гримиране е краят на 60-те и началото на 70-те години. Тогава макияжът е най-изчистен. Когато обаче става дума за водещата характеристика на грима през новото хилядолетие, Валентин Вълов е на мнение, че разнообразието е изключително голямо. Почти всяка фирма или дизайнерско студио има собствена техника на работа, подчинена на определени професионални канони. Отчетливо личат например различията в европейския и американския макияж. Даже в самата Европа не може да се говори за единна концепция в грима. Франция е различна от Англия и Италия. Докато италианците харесват все още много силно сексапилната жена и го подчертават чрез макияжа, при французите доминира типът на жената дете. За Валентин Вълов сценичният грим също е интересен, но не е много впечатляващ. Той си пада по-скоро по италианския и френския грим. Обича френските дефилета. Тръпка са му и английските фънк-ревюта и винаги ги гледа с истинско удоволствие.

Имал е и шанса и удоволствието да гримира личности, които са известни не само в България, но и в целия свят. Навярно най-голямото му постижение тук е Рой Шайдер. При гримирането му за снимките на филма "Добрата война" (режисьор Джорджо Серафини), сниман в България, нашият гримьор лично се убеждава колко важно е умението да се работи в екип. Грим, декор, актьорско поведение - всичко това се определя от режисьора, художника и оператора - в синхрон, разбира се, с актьорите. Те са най-важните. Бащата на филма обаче е режисьорът. От него най-вече зависи всичко.

Ето какво си спомня гримьорът за работата си с прочутия актьор: "Рой Шайдер ми направи дълбоко впечатление на силна личност. Винаги ще го помня като интересен и много впечатляващ човек. За първи път срещнах американец, който знае всичко за света. Докато го подготвях за снимки, той ми разказаше за живота си, за много от нещата, които беше преживял и беше научил за своите седемдесет години. Чух от неговите уста безкрайно ценни истории и ситуации с всичките възходи и падения, които по принцип съпътстват кариерата на една звезда от такъв ранг. Беше много приятелски разговор. Благодарение на Рой успях да разбера мисленето на американеца."

За да се подготви адекватно за работата си с Рой Шайдер, Валентин Вълов изкарва двуседмичен курс при личния гримьор на Арнолд Шварценегер - Лу Лазара. Той му показва редица техники на работа с мъжки грим. Благодарение на тези уроци българският майстор на макияжа усвоява още по-добре различията и нюансите между дамския и мъжкия грим. В хода на подготовката става ясно, че мъжкият грим трябва да бъде абсолютно незабележим и неглиже. Лу Лазара му показва един много древен трик. С помощта на молив с много чист графит могат да се направят всякакви промени на лицето, да се видоизмени сянката на косата и ред още ефекти, без да се прибягва до традиционното гримиране. Просто се работи само с кожа и графит. "Показа ми американския начин да се процедира много чисто. Просто всичко се работи отделно. И аз вече така действам. Правя си определения цвят на една метална пластинка, после го слагам в някакво шишенце, защото наистина всичко трябва да ти е подредено" - разказва непринудено Валентин Вълов. "Относно изискванията и предпочитанията на самия Рой Шайдер - спомня си гримьорът - той искаше да внимавам с вида му във всяка една сцена. Постоянно се интересуваше дали изглежда както трябва. Аз - досещате се, бях много притеснен, ръцете ми даже трепереха. Но той ми казваше да не се притеснявам, а накрая остана много доволен. Чрез него разбрах, че колкото по-известна и популярна е една звезда, толкова по-малко претенции има."

По отношение на козметичните продукти Валентин Вълов не е краен фанатик или пък сноб, който презрително да се отнася към по-неизвестните и евтини марки. "Всичко, което е добре за грима и отговаря на предварителната концепция, е добре дошло за мен. Аз просто обикалям и го търся. Няма никакво значение дали продуктите са евтини или скъпи. Важното е да вършат работа. Никога не робувам самоцелно на прочутото име или на известната марка. Хората са много различни и за всеки тип кожа трябват различен вид гримове - сенки, фон дьо тен, пудри и т. н. Естествено обичам да работя с маркови продукти, защото все пак те са по-устойчиви, от тях по принцип е достатъчно да се нанесе един тънък пласт, за да бъде всичко наред, пък и цветовете им са по-чисти" - издава собствения си подход гримьорът. Той държи много продуктите, с които работи - да са винаги пресни. Всяка година ги сменя и дава около 2 хиляди марки за комплектоване на гримьорския си куфар тъкмо защото е воден от идеята всичко да бъде качествено и прясно. Има и фаворизирани марки. Едната е на "Кристиан Диор" - професионалната серия, наречена "Визора". Ползва и някои неща на "Криолан". Верен последовател е на "Ланком" и "Герлен". Убеден е, че за индивидуалните потребности във всекидневното разкрасяване и за фотографията няма по-добри от тези гримове. Техният фон дьо тен издържа максимално дълго време върху лицето. Той е влажен и в същото време покривен, което е голямо предимство. Има разлика в типа козметика, която повечето дами не забелязват. Например козметиката на "Клиник" е за жените до 28 - 30 години. За по-зряла възрастова група са "Ланком", "Герлен" и т. н. и т. н.

Как пристъпва към работа нашият гримьор, когато за пръв път подхожда към дадена жена - без значение дали е клиентка, актриса или манекенка? Първо си изяснява нейната концепция за красота. Започва с оглед на лицето и типа кожа, като не пропуска да се поинтересува и от конкретния случай (повод), както и от особеностите на прическата и тоалета. Защото това са важни неща. Разговаря с нея и си изяснява какви са очакванията за промяната във визията. Винаги прави много лек грим, след което го показва и подчертава. Като тен българката не е толкова бяла. Повечето нашенки имат лек загар. Малко са жените с бели кожи. В България гримът е много силен - типична ориенталска черта, и това не може по никакъв начин да се понрави на гримьора, който по правило обожава стила на западните модели и особено на онези, които ходят по дънки и маратонки, а лицата са им ангелски чисти.

Валентин констатира със съжаление факта, че малко българки знаят какво да си купят и какво да поръчат. Например "Л'Ореал" и "Ланком" имат толкова приятни серии, които са с много реален цвят. Едно от най-важните неща в гримирането е фон дьо тенът. От голямо значение е и умението да се нанася. Всичко останало е мода - да се направи избор на най-актуалните в момента спирала и червило. Същинският майсторлък е чрез фон дьо тена лицето да стане по-младо и по-свежо. "Не всички жени трябва непременно да бъдат обслужвани от гримьор" - категоричен е Валентин. "Една от дамите, които прекрасно се справят сами, е Аня Пенчева. Тя за мен е много приятна жена и умее да се гримира прекрасно. Аня ми е приятел и колега, с нея съм работил доста години. Много добър човек е. В макияжа е истинска царица" - не скъпи похвалите за красивата ни актриса гримьорът.

Валентин Вълов не гледа на модния грим като на свое основно занимание. И въпреки това той е изключително добре познат в модните среди и винаги е добре дошъл в тях. Когато решава поредната задача, свързана с подготовка на ревю, фотосесия или някаква специална презентация на дрехи или аксесоари, той се запознава основно с  моделите. След това влиза в Интернет - сайт 411, гримьорския сайт. Там са инсталирани основните насоки. Валентин се впечатлява най-много от работата на двама от най-прочутите модни гримьори - Боби Браун ("Харесвам нейната козметика, чудесна гримьорка е") и Диего де ла Палма. "Не харесвам рисувачите на уста и очи" - с леко презрение се произнася гримьорът по адрес на онези, които нямат дълбинно, творческо отношение към това изкуство - към всички онези, които смятат, че е достатъчно криво-ляво да могат да изрисуват една манекенка. Същинският професионалист в модния грим трябва преди всичко да събере куп от информация, да се интересува постоянно от анатомия и от цветове и непрекъснато да работи и да експериментира ("Ако може да гримира по 20 човека на ден!"). Едно от най-сложните неща в гримирането е слагането на линия и спирала, както и извиването на мигли. Когато получава модни поръчки, се чувства най-добре, ако е в екип с Георги Манов, Енчо Найденов или Темелко Темелков. Тяхно дело са например всички каталози на "Делфина", корици на списание "Ева" и др. "С гримьорите се включваме почти на последния етап. Първоначално Жоро определя цялата концепция и съответния стил. После ни показва голямо количество информация, която обсъждаме заедно, и всеки си казва мнението. Чак след това започваме. Понякога се налага дискутирането на сложни неща. Например определен моден грим не може да се слага на всяко лице. Много колеги гримьори тръгват да правят всичко автоматично - прокарват модната тенденция, която например сега е излязла, на всички лица. Груба грешка!" - посвещава ни в алхимията на своя занаят Валентин Вълов.

Работата на гримьора с моделите прилича на отношенията между дизайнери и фотографи, от една страна, и манекени, от друга. И в единия, и в другия случай е потребна взаимна толерантност, взаимно окуражаване и формиране на топло, приятелско отношение. Валентин Вълов е работил и с Росица Черногорова, и с Цвети Коматичева, и с Мария Ангелова. "Лесно се общува с модели, които са се изявявали в чужбина. По време на сеанс си говорим за това, какво искат като макияж, какво харесват като спецефекти. А всичко това ми помага много. Обсъждаме също така видовете грим, кои са най-подходящите за кожата им. За снимката например е важен определеният ъгъл, под който моделът ще стои добре. В процеса на работата преценяваме и променяме... Преди време си направихме една лека шегичка на тема "Кристиан Диор" за корица на сп. "Бюти" и нарисувахме една котка на гърба на модела. Беше много весело. Друг път сложихме грим на някакви точки по лицето на Мария Ангелова, което по принцип е много интересно. С нея просто се забавлявахме страхотно... А иначе обичам изчистените неща. Харесвам артистизма - понякога е достатъчна само една линия, за да се получи..."

В личността на професионалиста Валентин Вълов личат твърде ярко поне три особености. От една страна, той е изграден творчески характер и като доказан майстор на макияжа не се колебае да казва "Не" на безвкусицата, баналността и като цяло - на "тъпите поръчки". От друга страна, в неговия маниер на работа личи всеотдайността на художника, за който живописването не е само бизнес (а може би е най-малко бизнес!), а преди всичко щастлив шанс да изразиш естетско верую, да покажеш виртуозна техника, пък не на последно място - и да се забавляваш, да играеш, вършейки чудесно работата си. Третата особеност в стила и почерка на Валентин е органичният му и филигранен усет за новите технологии и специалните ефекти. Тъкмо това е и специалната рефлексия, която той притежава - рефлексия за новата, за модерната и неизхабена визия.

ИВО ЖИВКОВ

Роден е на 30 юли 1970 година в София. Той е магистър по стоматология, но е посветил цялата си дейност на гримьорското изкуство. Еднакво уверен е в телевизионния, модния и киногрима. Завършил е двустепенен курс по козметика (1985 - 1986 г.). През 1995 година основно е обучен по Skin Care, make-up, parfumes - YSL, "Училище по красота". А също така: основно обучение за Skin Care, make-up и parfumes за марките: Christian Dior, Lancome, Guerlain, Rochas, Gucci, Orlane, Van Cleef & Arples, Jacques Bogart, Ted Lapidus, Balenciaga (1995 - 2001 г.).

За своята наистина млада възраст Иво Живков има респектираща професионална биография. Досега е заемал следните длъжности и месторабота: гримьор в Българска национална телевизия, съответно в "Новини и актуални предавания" и дирекция "Телевизионен театър и детски предавания" (1986 - 1995 г.). Сред основните му задължения е било да изработва грима на телевизионните водещи за новинарски емисии ("По света и у нас", "Днес", "Екип Уикенд"). Иво е разкрасявал водещите и гостите на авторитетни обзорни политически предавания ("Панорама"), магазинни предавания ("Добро утро", "Всяка неделя", "ТВ Неделник", "Модева ТВ"), детски предавания ("Звънче", "Музикална чуднотека", "Милион и едно желания", "Дядо Мразиада") и др. От 1993 година работи като гримьор в Ogilvy & Matter - във филиала на шестата по големина рекламна агенция в света. Там той изработва специален грим за рекламната кампания на PEPSI за Mirinda - по стандарти, наложени от Paramount Рictures.

Гримира участничките в националния конкурс "Мис България" и във "Ford Models - Супермодел" - традиционния национален конкурс за фотомодели, който е част от световната верига FORD MODELS (1990 - 1995). Изработва грима за моделите - мъже и жени за "Бест Моделс" - национален конкурс за фотомодели, който е част от световната верига FORD MODELS (1990 - 1995). Изработва грима за моделите - мъже и жени за "Бест Моделс" - национален конкурс за най-добър модел (1996 - 1997). Като beauty журналист Иво Живков води редица рубрики в специализирани издания в областта на козметиката - сп. "Beauty", "Козметичен калейдоскоп", "Св. Валентин", в. "Хубава жена", "Вестник за жената", "Всичко за всеки" и др. Автор и водещ е на редица рубрики за козметика и грим в електронни медии като Радио FM+ в предаването "Калисто", "Модева ТВ" по БНТ и др. В последната година е автор и водещ гримьор в предаването "Огледала" по bTV.

Натрупал е значителен преподавателски опит в основаното от него първо частно училище по козметика, грим и парфюмерия "Училище по красота". От 1997 година е преподавател в Нов български университет: дисциплина "Мода, аксесоари и грим" за специалността "Модна и рекламна фотография". През 2001 година създава частно студио за грим и козметика Make-up Studio.  Редом с всичко това периодично е работил като гримьор за модните дефилета на MaxMara, Yves Saint Laurent - Variation, галерия Joan и др.

Като свои най-големи постижения определя две фотосесии, които е направил съвместно със студио МЕМ за сп. "Червило". Едната е "Девет седмици и половина" (авторска фотосесия с гримове, вдъхновени от плодове), а другата "Цветята на българската музика" (фотосесия, вдъхновена от българската музика и българските певици, които влизат в ролята на модели).

От кого е научил най-много в изкуството на макияжа? Чии съвети следва непрекъснато? Кому е задължен и благодарен за предадения опит? Самият гримьор заявява метафорично, че негови учители в тази професия  са големите творци на висша мода, сред които поставя на първо място Ив Сен Лоран. Подобно твърдение съвсем не е случайно, защото той е работил години наред за тази компания. Влияние му оказва и стилът, който "Кристиан Диор" дава на макияжа като цяло и в частност - на модния грим. Възхищава се и познава такива величия като Боби Браун - американската гримьорка, и получилия миналата година "Оскар" за грим Греъм Джонсън, Диего де ла Палма - гримьор и водещ на make up шоу в италианската телевизия Rai Uno; Мадам Теди - главната гримьорка на Ив Сен Лоран, Кевин Авкоин и др.

Какви възгледи изповядва Иво Живков? Какво е неговото творческо и професионално верую? За него водеща е личността в човешката физиономия. Тънкостта на гримьорската магия се свежда до познаването и трансформирането на човешкото лице. Няколко неща го привличат като магнит в тази професия. От една страна, това е ловът на лица, който като всеки друг лов е много интересен. От друга страна, опознаването на лицето като необикновен процес, наситен с много емоции и, от трета - трансформацията, която може да се получи. Трансформация, която прилича на творческата промяна, която постига обикновено живописецът, който рисува една картина. Благодарение на своето въображение художникът може да види върху белия лист готовото произведение, преди още да го е нарисувал.

"За мен лично е интересна темата за трансформацията на грозотата като такава. Аз лично през цялата си кариера на телевизионен и на фешън-гримьор - това са горе-долу около 16 години - почти не съм виждал грозни жени. Изключение правят една-две жени, които не успях, както се казва, "от първа четка" ги направя по-красиви. В същото време има много хора, които страдат от инвазията на модната индустрия, от тези красиви лица, които се виждат непрекъснато. Тези хора страдат от факта, че нямат красиви лица, но за мен те също са интересни" - изповядва гримьорът. Той несъмнено е прав, защото с техниката на макияжа може да се промени цял един човешки живот. Известно е, че мнозина имат комплекси заради неатрактивната си външност и години наред живеят с мисълта, че са грозни, а всъщност има точно определени неща, които един мейкъпист може да види и да каже: "Ето това е неправилното, тези три линии са неправилни и трябва да се изгладят, трябва да се поправят. Това е нещо като философия, която е много интересна за мен." Така в своите разсъждения Иво Живков стига до антипода в модния бизнес и се изкушава, да се заеме тъкмо с един такъв човек, който счита себе си за грозен и несправедливо ощетен от природата. И... да го опровергае със своето изкуство, със своите съвети.

"Гримът - твърди Иво - е много сложно и синтетично изкуство, което обхваща и съдържа в себе си и други изкуства. В него се използват живописни техники, работи се в гамата на светлосенките  (графичната гама в светло и тъмно, където се създава обем) и едновременно с това в структурата на триизмерното пространство. Тъй като съм завършил Мединцинска академия, човекът ми е интересен във всичките му форми, но приоритет отдавам на лицето му. То винаги ме е интересувало най-много и основно ме мотивира за упражняването на гримьорската професия."

Нещата като мода в дрехите и мода в грима са изключително съчетани, именно поради това тези професионалисти имат точно дизайнери, които създават модната линия на грима. Този сезон те отиват и за тъканите на ателието на самия дизайнер - бил Ив Сен Лоран, Диор или др., така че на мен ми е много интересно това, че всяка една от тези марки вижда лицето на жената по различен начин. Ако Ив Сен Лоран работи за артистичната жена, за колоритната жена, жената която прави впечатление, за жената актриса, която се забелязва отдалече и която е център на внимание в едно общество и това той носи със своя колорит, лице бижута и т. н., лицето при "Диор" е много класическо. Лицето при "Шанел" търси ексклузивния шик, значи има точно едно нещо, което е ексцентрично и може да се нарече шик - може да има изключително изкрящо червило и семпъл грим или нещо друго подобно, което е ексцентрично. Жената "Шанел" е по съвсем друг начин жена от която и да било. "За мен са били изключително интересни именно тези съчетания. Също много ме привлича и Lancome, която работи за по-младата и динамична жена - ненатрапчиво красива, но също толкова интригуваща. Интересeн е и светът в областта на рекламата на make-up, където се намесват имена като Катрин Деньов - дълго време рекламно лице на Ив Сен Лоран, като Палома Пикасо, която е започнала като рекламно лице на Ив Сен Лоран, Изабела Роселини - лице на "Ланком". Много ми е интересно как се заменя едно лице като Изабела Роселини с Кристиана Рияли, или примерно топмодел като Полина Поржишкова - рекламното лице на Ести Лодер, заменена по късно от Елизабет Хърли. Ето тези смени са изключително интересни" - вълнува се Иво от световната модна и рекламна динамика.

Популярният наш гримьор смята, че тенденциите в грима се променят на десетилетия. Всяка фирма два пъти в годината лансира определен new look (термин, въведен от Диор), т. е. модния вид на жената за даден сезон. Това е съобразено с цветовете на текстурата на самия материал като грим. Както дизайнерите работят с плат, така и гримьорите създават своите тъкани, с които работят върху лицето. Вярно е, че като цветове и материи тенденциите в грима се променят всеки сезон, но генералните насоки в макияжа се променят на десетилетие. Ето защо може да се говори за грим на 30-те, 40-те, 50-те и т. н. до новото хилядолетие. "Що се отнася до новото хилядолетие, - изтъква Иво Живков - за мен Ив Сен Лоран може би е последният останал жив френски дизайнер, който сам определя тенденциите в грима, придавайки на своята марка този невероятен френски дух. Бих поставил акцент върху т. нар. "светлинен грим" - ново поколение макияж, който французите наричат фотогеничен грим. Не е толкова трудно всеки да постави сам на лицето си от този грим - както жените, така и мъжете." По-нататък нашият гримьор обяснява, че благодарение на тази нова бютитехнология светлината се отразява по такъв начин, че наистина човек да изглежда фотогеничен, т. е. да изглежда добре. Гримът се адаптира към различното осветление. Днешните жени трябва да изглеждат добре както на дневна, така и на вечерна светлина. Съвременната жена на това хилядолетие няма много време да ходи да променя своята прическа и грим, тя трябва много бързо да се оправи, тя може да отиде на една вечеря със същия грим, който да има свойството на "хамелеон" - да се променя на различно осветление. Значи тенденциите на новото хилядолетие са светлинни, хамелеонски, самият Ив Сен Лоран беше казал: "Не зелен цвят, а цвят, който свети в зелено." И точно това е силата на отражението. И това според него е новата технология както в областта на тена на лицето, така и в областта на устните, очите независимо с какъв продукт се постига, това са новите тенденции. Общо взето, жената не трябва да бъде боядисана с някакви цветове, а трябва да излъчва светлина.

Модният грим прилича и напомня на грима в киното и телевизията, но заедно с това си носи своите специфики, нюанси и - разбира се - следва своите закони. Има дизайнери, които държат лицата на моделите да бъдат безлични, а цялостно те да не правят силно впечатление, да бъдат просто слаби и високи. Те смятат, че върху т. нар. "манекени закачалки" дрехите се виждат най-добре. Други дизайнери следват своята изначална концепция как да изглеждат жената или мъжът, които носят тези дрехи. Т. е. първоначално е добре да се знае какъв точно е дизайнерският стил в облеклото и чак след това да се взима решение за съответното лице, което ще прави реклама на дадената марка. После логично започва търсенето на това лице. Става дума за постигането на една много приятно и ефикасно сътрудничество между двата типа дизайнери и стилисти. "За мен е много важно да съм видял колекцията предварително, да вникна в тъканите, за да мога след това да подбера най-подходящите гримове, с които ще се реализира началната концепция, за да постигнем цялостния изглед на модела (облекло, прическа, грим на лицето). Тогава вече възниква и приятният синхрон между дизайнер и мейкъпист. Подобно нещо не съм виждал в България. Но бих посочил Мира Бъчварова, която го прави на своите ревюта" - съвсем конкретен е в примерите си гримьорът. Той става по-оживен, когато говори за Жан Пол Готие и Аликзандър Маккуин, които са много експлозивни - буквално изцапват моделите с грим. Слагат спирала, която е разнесена по бузата, а не където є е мястото. Изнамират някакъв пљ арт грим, екстравагантен, който също впечатлява. Но тук те залагат не толкова на ревюто като презентация на дрехите, а просто правят шоу.

В богатата си професионална практика Иво е подготвял за снимки и публични изяви такива известни личности и групи като Михаил Горбачов, "Арми ъф лавърс" и скандалната Ла Камила, както и топжурналисти от ранга на Бригита Чолакова, Ралица Василева, Иван Гарелов, Нери Терзиева, Асен Агов и др. С усмивка той си спомня за притеснението, което е изпитвал, когато гримирал Ла Камила: "Тя беше най-пищната от всички и ми говореше глупости, докато я гримирах. Аз не разбирах какво ми говори и повтарях непрекъснато: "Да! Да!" После се оказа, че тя ми е правила мръсничко предложение, а аз съм є отговарял доволен и щастлив "Yes!" (това го разбрах по-късно, като гледах видеоматериала). Гримьорът никога няма да забрави покойната вече Бригита Чолакова, която му е дала възможност да направи и телевизионна кариера. "Тя ми позволи да водя рубрика за грим в нейното предаване, което считам за най-високата чест в живота си!" - с вълнение си спомня днес Иво Живков.

Твъди се, че добрият гримьор се познава по продуктите, с които работи. Какви са предпочитанията и професионалните тежнения на Иво Живков в това отношение? Оказва се, че той е изключително пристрастен към френските марки - "Ив Сен Лоран", "Кристиан Диор", "Шанел", "Ланком", "Герлен". Ето и неговото откровение: "Аз може би ще остана доживотен почитател на френския стил в гримирането. В същото време трябва да подчертая, че има друг, много интересен италиански стил на гримиране, който е органически обвързан с такива италиански марки като "Pupa", която работи за тинейджъри и прави най-шантавите цветове, които може да видите. Една "класическа" жена например никога не би сложила на устните си подобно нещо. Същото се отнася и до "Чинечита", която е работила за София Лорен, "Версаче" и много други."

Иво Живков е постигнал много, навярно твърде много в своята професия не само поради заложените вътре в него способности да създава и обогатява образите, да рисува новите визии в модния грим, но и защото е дълбоко откровен в своите професионални търсения. Специфични творчески отлики са неговата неуморимост, неудовлетвореност от постигнатото и добре обосновано и мотивирано желание да преследва нови и още по-високи цели. Сред магнитите в неговите произведения е балансът между естетическа форма и продуктово съдържание, както и индивидуалната му смелост да предлага по-различни от традиционните модели на гримиране (редом, разбира се, с иманентното уважение към високата класика, към първомайсторите в жанра).

КИРИЛ ЧАЛЪКОВ

неизбежно събужда асоциации с шармантно гримирани жени, провокиращо или пък романтично изрисувани лица на фотомодели... накратко: с финеса и красотата на едно от най-тънките изкуства - изкуството на грима. Но кой е Кирил Чалъков? Роден е през 1974 година в София. Магистър по счетоводство и контрол и едновременно с това - отлично обучен на международни курсове и семинари на "Кристиан Диор", "Ланком", "Ести Лодер", "Герлен", "Кларенс" и др. в Париж и Атина, Будапеща и Варшава, Белград и София. С грим се занимава от 1993 година. През последните години е международен гримьор и лектор на "Кристиан Диор" за Източна Европа и Гърция, гримьор на "Ести Лодер" за България, гримьор на Форум българска мода. Носител на наградата за особен принос към българската мода. Номиниран е за гримьор на 2000 година от "Визаж модел груп". Има продължителни ангажименти за макияжа на Лили Иванова, Стефка Костадинова, Мария Петрова, Евгения Калканджиева, Наталия Гуркова, Ивайла Бакалова и Теодора Бургазлиева.

Осемнадесетгодишен е изправен пред дилемата да се занимава с изкуство или да се захване с нещо по-прагматично. Така започва успоредно да учи в УНСС и да се занимава с грим и козметика. Негово хоби е музиката. Явява се на събеседване на един семинар и получава договор измежду десетки кандидати. Малко след това заминава за Гърция и Кипър, където е ангажиран с козметични изяви и демонстрации пред журналисти и пред водещи клиенти.

От кого е научил най-много? Вярва, че е имал голям шанс, защото  е попаднал на козметични и гримьорски фирми с големи традиции - компании, които вече над тридесет години имат училища в Париж със своите изградени, завършени специалисти по макияж и козметика. Във френската столица е посещавал специални презентации и семинари за най-новата козметична линия и козметични продукти. Това му позволява още от самото начало да стъпи на една много здрава професионална основа, докато повечето гримьори у нас се учат, гледайки своите по-стари колеги.

Кирил не спира да се възхищава и по своему да се учи от г-н Тиен, който вече двадесет години е артистичен директор на козметичната марка "Кристиан Диор": "Той успява невероятно да преобрази един модел. Неговите жени са винаги повече от оригинални, те са почти нереални."

Какво е схващането на Кирил Чалъков за модния грим? Той определено смята, че това вече е отделен жанр в изкуството на макияжа. В Холивуд, а и по света се снимат много клипове и модният грим в момента има голямо приложение. Всички големи изпълнители в публичните си изяви използват точно такъв моден грим, а не киногрим.

Според него за професионалния гримьор е задължително познаването на различните продукти и цветове, способността да се поражда хармония от тонове и да се борави с понятия като обем, съчетания, светлина. Много е важно да имаш една основа, върху която да се развиваш професионално. Но не по-малко важен е психологизмът на един гримьор. Кирил често казва, че всеки гримьор по-малко или повече е художник, но не всеки художник е гримьор, защото, когато се полагат цветове и продукти върху лицата на хората, този стил трябва да се запази.

Основната част от дейността му е свързана с някои от най-големите компании - законодатели в грима и козметиката. Не може да каже, че има любими и предпочитани модели за работа, а по-скоро, че има любими лица за съответния грим, за съответното излъчване, за съответното присъствие, за съответния краен резултат, който се стреми да постигне.

Гримьорът експерт твърди, че дневният грим е по-добре да бъде направен в меки, пастелни тонове (които да изглеждат естествено), а вечерният грим да бъде по-артистичен... От техническа гледна точка той обича майсторски да изпипа комбинацията от тонове, да дирижира - казано образно - тяхното преплитане и миксиране.

Какви са отношенията му с известните личности от шоубизнеса, модата, спорта и като цяло - с представителите на артистичния свят? Кирил Чалъков не крие, че обича да работи със звезди, защото това му дава възможност не само да ги гримира, но и да общува с тях. "За мен е чест да работя с най-ярките представители на българската музика, кино, театър - откровен е той. - Няма как да не спомена истински голямата звезда на българската музика Лили Иванова. Освен това съм имал удоволствието да гримирам почти всички носителки на титлата "Мис България" - например г-ца Евгения Калканджиева съм я гримирал в най-различни варианти. Понеже говорим за стил - нея можете да я видите както в най-нежен и ефирен грим, така и в най-предизвикателен - гримирал съм я дори като гейша. Много благодатни за работа са и Наталия Гуркова, Ивайла Бакалова и сегашната носителка на титлата "Мис България" Теодора Бургазлиева." Утвърденият гримьор подготвя лицата не само на хора, свързани единствено с модата. Той е правил макияжа на такива прочути в целия свят наши спортистки като Мария Петрова, Стефка Костадинова ("която никой не може да надскочи, пък аз є помагам и никой да не я надскочи и по красота"). Също работата му го е срещала с голяма част от символите на българската култура - Стоянка Мутафова и Емил Димитров. Правил е макияжа както на известните дизайнерки Евгения Живкова, Албена Александрова, Мария Недкова, така и на техните модели за ревюта и снимки. Подготвял е за сцената или пък за снимки Васил Найденов, Георги Русев, Мариус Куркински, Виктор Калев и др.

Експертът по грим обича своята професия, защото смята, че това, което отличава хората от всички други живи същества, е техният нюх към естетиката, тяхното желание да бъдат заобиколени от красиви предмети или да полагат върху себе си красиви неща. "Като цяло изкуството и науката са най-голямото постижение на цивилизацията. Винаги ме е привличала работата, която е свързана с човешкото общуване. А гримьорското изкуство е благодатно с това, че предлага комуникация с много хора и много висша естетика."

Той разделя грима на два вида: моден грим и грим за специални ефекти.  Отнася модния грим към beauty грима - разкрасяване с помощта на модата. Убеден е, че както има мода в дрехите, в облеклото, така има мода и в грима. В работата си най-често се стреми да предлага грим, който еднакво добре представя и лицето, и него самия като професионален гримьор. Ако това е журнална корица, то тя наистина да бъде бижуто на списанието. Аксиоматична валидност за него има разбирането, че гримът никога не може да бъде самоцелен, а е органична част от обща стилистика: "Удивлявам се и се забавлявам, когато видя грим, който сякаш е направен от небитието само защото на някой така му е му хрумнало!" Гримьорът не скромничи излишно относно собствения си принос през последните години да се следва и спазва хармония в стилистиката на грима, четката, дрехата и аксесоара, т. нар. "стайлинг". Другото, което винаги се стреми да прави, е постигането на гримов ефект, който да отговаря на психологията на лицето. За него не е достатъчно гримът да е хубав сам за себе си, но да е и част от конкретно гримираното лице, т. е. става дума за често допускания конфликт между самоцелния грим и конкретното, наситено с много индивидуалност лице. Много често клиентите му споделят, че ценят у него това, че създава грим, с който се старае да подчертае най-доброто от тях самите, а не най-доброто от самия продукт. "За мeн водещ е стилът на лицето. Най-важното е да изпъква лицето, а не толкова продуктът.  Гримът е хубав тогава, когато прави жената красива", философства разпалено майсторът на макияжа.

Интересни размисли споделя популярният специалист по грим за сходствата и дисонансите между дамския и мъжкия грим. Разликата всъщност като цяло се дължи на нюансите в поведението на мъжа и жената. При жената идеята е максимално да бъде показана красотата на нейните очи и коси (алюзията е за мигли, за обем, за съблазън), докато при мъжа по-скоро кожата трябва да бъде изравнена и почистена, а умората под очите и някои фини бръчици да бъдат прикрити ("Ако лицето е подпухнало, има техники, с които то да изглежда вталено; ако има двойна брадичка, има начини тя да бъде туширана. Това просто е един бизнесгрим, който трябва да изглежда перфектно" ).

Замисляйки се върху естетската динамика през последните няколко години, Кирил Чалъков констатира, че тенденциите в грима през 1994 - 1995 година поставят ударението повече на пастелните тонове и преобладават матовите цветове. "Тогава нямаше много аксесоари, нямаше толкова накъсани кожи и гримът не беше така провокативен като цветове. След това дойде времето на една по-скоро "антибюти" епоха, в която моделите не притежаваха класическата красота, а гримовете също. Говоря за 1996 - 1997 година" - смята нашият гримьор. По-късно пък се завръща женствеността у топмоделите. Започва да се акцентува върху блестящите цветове, червила, сенки и пищни тонове.

Към големите си постижения причислява използването на похватите на най-новите колекции, с които е бил запознаван и по този начин е налагал един грим, който е актуален и може да се съизмерва с европейския макияж. Стреми се веднага да въведе всичко онова, което научава за всеки сезон. Напоследък работи за много корици на списания. Неотдавна направил едновременно няколко сесии и след това по павилионите видял четири-пет списания с негови корици, сред които "Мода" с Емилия Кушвалиева. Сега пък подготвя заедно с Евгения Живкова един макияж, който е изключително актуален  на запад (става дума за есенен грим, при който очите са силно подчертани, а устните - много бледи). Най-често задачата пък при подготвянето на фотосесия за Playboy е да направи така, че да изпъкнат най-съблазнителните части на лицето и тялото. Прочутият еротичен журнал излиза сравнително отскоро у нас и бързото преодоляване на смущението у еротичния модел зависи много от гримьора, фризьора, фотографа. Доста често след фотосесия моделите признават на Кирил Чалъков, че са се притеснявали в началото, но след като се видели гримирани от него, добили повече самоувереност и дори се чувствали по-еротични.

Както в дизайна на дрехите важи правилото "платовете правят модата", така и в гримьорското изкуство козметичните продукти са определящи за крайния естетически резултат. Кирил Чалъков държи на възможно най-новите и най-качествени продукти: "Кристиан Диор", "Ланком", "Ести Лодер". Това световно качество наистина е от голямо значение за вида на една дама. Особено когато моделът се гледа отблизо, качеството на продукта изпъква максимално: "Винаги съм се стремял сред моите продукти да има последните видове грим, появили се на пазара, защото и най-взискателните ми клиенти трябва да са доволни от грима."

Кое всъщност отличава Кирил Чалъков от останалите български гримьори? И даже без да бъде сравняван с тях, може ли да се щрихира кратичко професионалната му характеристика? Освен че е безкомпромисен към продуктите, с които работи, той е поет и художник по душа. Неговата лексика - вербална и невербална, както и тънката семиотика на овладения в детайли занаят, говорят за прецизност, адекватност и голям, наистина много голям заряд вдъхновение и озарение. Жените, гримирани от него, носят част от непреходния аристократизъм, от вечния сексапил и магнетичност - все черти и особености, с които неизбежно се свързва класическата висша мода по света. Пренасяйки задграничните тенденции в макияжа у нас, той не работи механично и по схема, а ги обогатява творчески. За това най-вече му помагат индивидуалните творчески и културни заложби, природният финес и непрестанната му професионална еволюция.

ЛЮБА АЛТЪНОВА

Името є логично се свързва с имената на най-преуспелите и най-ангажирани български модни гримьори. Родена е на 11 януари 1974 година в София. Завършила е техникум по текстил "Начо Иванов", а първите си уроци по грим е получила от Весела Златоустова в Българската национална телевизия, където работи в продължение на десет години (1992 - 2002 г.). Научила е и доста ценни неща от своя по-голям колега Валентин Вълов. Първоначално тя се грижи за грима на водещите на новините, а по-късно и за водещите и гостите на всички актуални предавания в националната ни телевизия. От 2002 година е на свободна практика, като услугите є ползват всички наши агенции за манекени и фотомодели, различни телевизионни предавания, продуцентски и рекламни къщи и др. Сред образците є за перфектен и актуален моден грим са макияжите, използвани на дизайнерските дефилета на Жан-Пол Готие, Аликзандър Маккуин, Том Форд и "Живанши". Сред знаменитостите, които е гримирала, е и Терънс Трент Д`Арби, когато той бе в България по повод връчването наградите на телевизия ММ и снимките за списание "Едно".

Редица признания за високия си професионализъм получава през 1998 година (първо място в категорията "вечерен грим" на конкурс, организиран от Асоциацията на фризьорите в България), през 2001 година (наградата за гримьор на годината на конкурс, организиран от "Визаж модел груп", девето място на Европейския фестивал за боди арт в Москва, шесто място на Световния фестивал за боди арт в Париж, първа награда за гримьор на годината на Асоциацията на фризьорите в България, както и първо място за боди арт на същата асоциация) , през 2002 година (първо място в конкурс за боди арт на Асоциацията на фризьорите в България) и др.

Как започва всичко? Още като дете Люба рисува непрекъснато и твърде скоро стига до истината, че овладяването на играта на цветове е основното, а след това идва и собственият стил - "Самото начало стана случайно и още в първия ден, когато видях какво представлява гримьорството, просто се прехласнах по него. Приех тази професия много сериозно и затова є отделям всичкото си внимание и старание" - разказва днес Люба Алтънова. Според нея могат да се откроят различни видове грим, но най-често деленето е по възраст и повод. Как ще бъде гримирана една възрастна дама, една млада дама и съответно по какъв повод - ето кое е определящото за съответната техника и форми на макияжа. Гримьорката не елиминира мъжкото съсловие и смята, че е съвсем естествено представителите на силния пол също да носят грим. Тя не крие, че се занимава основно и преди всичко с моден грим (за друго - кино, сценография и пр. - не є остава време, а навярно няма и достатъчно желание). Работният є ден обикновено трае дванадесет часа - време, през което тя работи с фотографи, модели, реклами и др.

Утвърдените майстори на макияжа - както и въобще професионалистите в различните модни сфери, могат да се разпознаят по индивидуалните особености на стила и почерка им. Като доказало се име в гримьорския бранш Люба Алтънова не прави изключение. Тя е характерна с това, че обръща най-голямо внимание на очите и веждите, като ги рисува с много страст и вдъхновение. Смята, че е важен не само гримът, а и естественото очертание на окото. А то пък идва от рисунъка на веждите, от тяхното оформяне. Самата гримьорка твърди, че тъкмо това са зоните на човешкото лице, където може да се рисува най-много: "Не можеш да рисуваш една уста толкова, но на едно око можеш да сложиш пет до десет преливащи се. Получената игра на цветове и светлина спомага гримът да не е толкова натрапчиво видим. Това е основното за мен. Колкото и да е силен гримът, аз обичам да преливам цветовете и той да не изглежда тежък."

Какви други правила и принципи спазва и следва Люба Алтънова? И съвпадат ли тези правила със схемата на работа на другите специалисти по грим? Приоритет и фокус на нейното внимание е кожата на човека. Тя не се уморява да говори на своите клиенти, пък и на познати и приятели да се грижат за кожата си. В своя занаят обръща голямо внимание на основата. Ако това е една картина, това просто е платното за рисуване. С помощта на леки масажи и според съответния вид кожа тя полага основата. Надеждната основа допринася да бъде съхранен добре гримът, след като е положен върху кожата. Най-трудната кожа за работа естествено е възрастната, защото тя е не само суха,  но и осеяна с много бръчки, които ограничават използването на различни цветове. За разлика от мнозина, които мислят, че блясъкът изравнява бръчките, Люба е на мнение, че той ги подчертава, без обаче да забравя, че бляскавите цветове са на мода и преобладават във всички маркови козметики. Сред професионалните є тънкости, свързани с преодоляването на трудностите, идващи от по-възрастната кожа, е използването на по-оскъден грим, както и други малки хитрости от рода на това, къде да се сложи тъмно и къде светло; кое да изпъкне и кое не.

Новаторската и експериментаторската природа на Люба Алтънова личи в стремежа є да твори, когато гримира, т. е. да дава воля на хрумванията си, да не се ограничава и рамкира само в натрупаната рутина и общата гримьорска схема и най-важното: да бъде винаги различна, да не повтаря сама себе си. В този смисъл тя е достатъчно откровена: "Обичам да правя това, което досега не е правено. Допада ми да измислям нови неща на лица, които са често гримирани и са минали през ръцете на много гримьори. Имам клиенти от години,  на които не съм повтаряла един и същи грим. Мисля дори, че не мога да повторя направен вече веднъж от мен макияж." Любопитно е, че по собственото є признание тя вижда бъдещите макияжни проекти веднъж в своето въображение и подсъзнание: когато сънува или пък не е ангажирана с конкретна дейност, а друг път - когато е на улицата, в парка или пък в бистрото. Всичко се изчиства от имагинерната обвивка в момента, в който види лицето, което предстои да бъде гримирано. Коя точно идея ще є хрумне, зависи както от собствения є натрупан досега опит, така и от спонтанната импровизация. В такива случаи Люба се старае да убеди хората кое е най-подходящото за тяхната външност (нерядко клиентите є се опитват да є казват какво точно да прави, а съвсем не са наясно какво точно ще излезе).

Кое е най-респектиращото, най-елегантното є хрумване досега? Въпреки че категоричният отговор на един такъв въпрос крие своите рискове, Люба веднага дава за пример сътрудничеството си с продуцента Асен Асенов (собственик на сп. "Едно"), с когото измислят "страхотни неща" - особено за един календар, който правят заедно вече няколко години. Вярно е, че последния път гримът, предложен от нея, не се одобрява от клиента и не се публикува, но пък резултатът наистина е уникално красив. "Това е плътна - около два сантиметра - линия, която минава през очите на едно момиче (то в интерес на истината беше взето направо от улицата и нямаше никаква професионална обремененост на модел), която започва от черно и прелива, стигайки до прозрачно с различни бляскави брокатчета. Мисля, че се получи нещо фантастично, а пък и се върза изключително добре с момичето" - въодушевено разказва Люба. Когато пък подготвя моден грим за ревюта, тя се ентусиазира от възможността да работи със замах и с размах. При наличието на толкова много дрехи и модели в главата є се раждат страхотни идеи. По принцип обаче тя винаги има някаква концепция предварително. Краткото време, с което разполага зад сцената в такива моменти, я мобилизира и тя определено смята, че благодарение на бързината  на гримиране се получават много хубави резултати и коментарите след ревюто обикновено са свързани с това - колко е страхотен гримът. А всъщност става дума за макияж, който е продукт на моментната импровизация. Той трудно би могъл да бъде повторен именно защото е роден в хода на спонтанния рисунък.

Когато работи върху определена творческа задача, проект, артистично събитие, специалистката по грим се ентусиазира и въодушевява максимално. Този особен градус на страстта към рисуване на лицето и тялото е невъзможен без доброто партньорство с останалите членове на екипа (фризьор, оператор, фотограф, осветител, режисьор, стилист, модел и т. н.). Ето няколко спонтанни асоциации на Люба за усещането по време на работа: "В кампания за соковете "Би Би Би" участваха редица чуждестранни модели. Снимките бяха поверени на фотографа Дилян Марков. Сред моделите, които гримирах, имаше и една руска манекенка, която ми направи голямо впечатление със своята изключителна дисциплинираност. Въобще трябва да призная, че с модели от други страни се работи страхотно. Гримирала съм и разни миски от цял свят - от Канада и от САЩ. Получавала съм от тях големи комплименти за техниката си на работа. Казвали са ми, че искат да замина с тях, тъй като никога по-рано не са били гримирани по-този начин. Нито веднъж не получихме каквото и да било оплакване..."

Люба съзнава и откроява ясно тенденциите в макияжа. Новата тенденция по неписано правило е свързана с новите цветове, а те са в хармония или дисонанс с колористичните гами при дрехите. Хитовете днес според експертката по грим са златното, червено-розовото, както и една по-рядко ползвана гама - кафявата. Тя в момента е обогатена с блясъци и се получава хубаво преливане на златистокафяво, нещо, което е за препоръчване на по-младите дами. Сред останалите цветови акценти са розово и патладжанено. Сред тоновете, доминиращи през през последната година, са и бляскавите багри. "Ако преди смятахме, че бляскаво носят само циганките, то сега всички гледаме да сме изключително бляскави!" - заключава експертката по грим.

Предпочита професионалната козметика, защото тя е трайна, разнообразна, оригинална. Според нея всяко лице се нуждае от различен цвят и това не може да го постигне декоративната козметика. У нас тя се предлага в по-малки количества и на висока цена, докато професионалната козметика също е скъпа, но пък се разпространява в големи количества. Тя е изключително трайна, с много ценни съставки, които не само че не вредят на кожата, но и я щадят и съхраняват. Подобно на повечето си колеги Люба Алтънова е ограничена да работи с "Криолан", която най-лесно се купува тук (с нея се е учила да работи още в телевизията). Тази марка е с голяма традиция и непрекъснато подобрява своето качество, предлагайки нови и нови продукти и цветове. Но има и далеч по-реномирани продукти, които обаче са твърде скъпи. За кратко е работила и с "Мак" (една много предпочитана марка в Европа), която обаче има прекалено висока цена за нея и затова не може да си я позволява постоянно - поне на този етап.

Общото внушение, което оставят произведенията на талантливата гримьорка Люба Алтънова, е за богат и неординерен диапазон от техники, който възхищава с амплитудите си - от емблематичен, иконичен чувствен грим до острото, парещо предизвикателство на постмодернизма - на визията, в която свежестта и естетическата необремененост се комбинират с екстравагантната младост и с младежката екстравагантност. Ако към всичко това се добави и личният чар, и непринуденият маниер на общуване на тази наистина оригинална художничка по макияж, то още по-ясно ще изпъкне причината за нейната популярност, за вездесъщата є дарба да подчертава и подсилва красотата с четка и грим. От октомври 2002 година Люба откри своето make-up студио съвместно с веригата фризьорски и козметични салони "Kalo - hair studio".

***

Без да звучи назидателно и менторски, длъжни сме да отбележим, че като цяло българските гримьори са далеч от световното ниво на своите чуждестранни колеги. Трудностите, с които най-често те се сблъскват, са недостатъчната информираност за тенденциите в макияжа по света (но това е по-скоро техен, субективен проблем, свързан с уменията да се управлява професионалната информация), липсата на достатъчно добри и качествени продукти (тук проблемът е смесен - и обективен, и субективен), а също така и все още слабата координираност с останалите, допълващи стайлинга специалисти (дизайнер, фотограф, осветител, режисьор, модел, продуцент и пр.), и недостатъчното умение да се работи в екипна форма. Въпреки тези слабости може определено да се констатира, че българското модно гримьорство е в динамично състояние и че много бързо се адаптира към новия стил, идващ от големите столици на модата Париж, Милано, Лондон, Ню Йорк, Мадрид и пр. Допълнителен оптимизъм за бъдещото му развитие вдъхва и възрастта на повечето от майсторите - горна граница четиридесет години. Какво по-хубаво от това?

3. Академията за мода

 

1. Предговор
2. Модният грим
3. Академията за мода
4. Предишните издания на Алманаха на българската мода



Copyright © 2003 Lubomir Stoykov

Web design Fashion.bg