І. СЪСТОЯНИЕ И ТЕНДЕНЦИИ В БЪЛГАРСКИЯ МОДЕН ДИЗАЙН

Опит за реформа, желание за консолидация от нов тип, стремеж за евристичност и прогностичност, а заедно с това и по-голям интерес към потребностите на реалния живот и към намирането на най-адекватните пазарни цени – всичко това представлява значителна част от характеристиката на съвременните български дизайнери и модни къщи.

СЪСТОЯНИЕ И ТЕНДЕНЦИИ В БЪЛГАРСКИЯ МОДЕН ДИЗАЙНПоложителен факт е поредният опит за организиране на българския моден дизайн чрез създадената преди няколко години Асоциация на модните и текстилни дизайнери в България, чийто председател в момента е Дора Момекова. На последното изложение “BGate” през октомври 2007 година тази асоциация показа потенциал и умение да приобщава към своята структура сериозни имена от нашия моден живот. Рано е, обаче, за по-категорични преценки, тъй като в годините на демокрация и преход към пазарно стопанство множество чудесни начинания, свързани с професионалното организиране на дизайнерите и модните къщи, претърпяха неуспех поради обективни или пък субективни причини.

В индивидиуален, творчески план редица от известните имена в родния дизайн на облекла запазиха и затвърдиха водещите си позиции. Сред тях са Виргиния Здравкова и  Албена Александрова, Евгения Живкова и Жана Жекова, Мария Недкова и Натали Генова,  Йорданка Чернаева, Светла Димитрова, Мария Мичева, София Борисова и поне още една дузина способни модни творци. Те продължиха да създават нови и интересни колекции, натоварени със сериозна семантика и изпращащи послания за промяна, изисканост и поведенческо предизвикателство (Виргиния Здравкова с колекцията си “Копринено докосване”, Евгения Живкова с колекцията си “Перфектната жена”, Албена Александрова с колекцията си “Окована в красота”, София Борисова с колекцията си “Алюр” и т.н. Стремеж към предефиниране на елегантността и нови търсения на предизвикателния стил характеризираха творчеството на Мариела Гемишева (тя успешно защити своя труд за модния пърформанс и бе удостоена с научната степен “доктор” в НХА), Александра Милушева (“Астела ателие”), Вероника Вапирова (“Totally Erected"), Антоанета Долкина (“Тоане”), Петя Димитрова, Мирослава Шопова, Нина Тодорова и ред още други представители на по-новите генерации български дизайнери.

Българският моден живот изобилстваше от събития и през отминалата 2007 година. Какво по-конкретно се случи?

СЪСТОЯНИЕ И ТЕНДЕНЦИИ В БЪЛГАРСКИЯ МОДЕН ДИЗАЙНМодна къща “Ирида” - носителка на двете най-големи награди на Академията за мода – “Златна игла” и “Моден Меркурий”, продължи да търси с успех нови и все по-артистични фопрми за презентирането на новия си дизайн. С оригинален арт спектакъл, озаглавен “Кошмарът на един мъж” тя представи едноименната си колекция в Кемпински хотел Зографски. Проектът отново излезе извън границите на баналното, очакваното и отхвърли сценичните клишета. Творческиятт екип успя да предизвика своите почитатели чрез елегантна симбиоза между най-фините и същевременно най-смели жанрови стилове като пърформанс, театрална постановка и ревю. Главните роли бяха поверени на актьорите Георги Kъркеланов и Йоана Буковска, чиито герои смело се изправиха срещу кошмарите си, за да сбъднат мечтите си.
Множество български фирми за облекла доказаха високото си качество и класа не само у нас, но и зад граница. Сред тях бе и модна къща “Маркам” – носител на наградата “Моден Меркурий” на Академията за мода, която  с голям успех представи и договори новата си колекция пролет-лято 2008. Това се случи по време на две международни изложения от 22 до 24 юли 2007 година, съответно в Амстердам и Дюселдорф. При голям интерес премина премиерата на същата колекция на световното модно изложение “Fashiоn premiere” в Залцбург. На модната арена в града на Моцарт “Markam Fashion” участва за първи път и бе единствената българска фирма, поканена да се включи от страна на организаторите. Русенската фирма бе представена заедно с още четири български модни къщи и на едно от най-големите модни изложения в света – “CPD Дюселдорф”, в което участваха две хиляди фирми от цял свят, за да  представят своите модни колекции за масовия и бутиковия пазар. “Маркам” бе и единственият български представител сред 620-те изложители от 24 страни на международния панаир за мода “Стил” в Бърно. Русенската компания участва в 30-тото юбилейно издание на изложението в края на месец август с модната си колекция тенденции пролет-лято 2008. Моделите на главния дизайнер на фирмата Николай Бузов бяха оценени като „екслузивни” както от многобройните клиенти на панаира, така и от самите организатори и партньори.

СЪСТОЯНИЕ И ТЕНДЕНЦИИ В БЪЛГАРСКИЯ МОДЕН ДИЗАЙНИзявени специалисти класираха стила и качеството на “Markam Fashion” сред най-високия сегмент на дизайна, определящ съвременните модни насоки.
“Маркам” даде своя принос и към подпомагането на младите български дизайнери като осигури стипендия за най-перспективен студент по моден дизайн на стойност 4 000 лв. Това се случи по време на държавния изпит за магистърска програма в Националната художествена академия, специалност “Мода”. Щастливката бе, която получи средствата за трите семестъра на магистърското обучение.   Ето как собственикът на модна къща “Маркам” Камен Обрешков коментира и обоснова техния избор с потребността от навлизането в бранша на млади, свежи и нестандартно мислещи модни творци: “Нашият мотив да подкрепим талантливата Ива Станчева като магистър в Националната художествена академия е част от цялостната ни програма за подкрепа на млади таланти. В края на учебната 2007 година имах удоволствието да бъда поканен на държавния изпит за придобиване на бакалавърска степен по специалност “Мода”. Младите дизайнери ми направиха силно впечатление и тогава спонтанно взехме решение да предложим стипендия на някой от тях. Главният дизайнер на “Маркам” Николай Бузов присъства на приема за магистърска степен и след кратко обсъждане се спряхме на Ива Станчева. Тя е млада, талантлива дизайнерка, която има потенциал да се развива в тази професия, както и да подкрепи нашите колекции с нови, свежи идеи.

СЪСТОЯНИЕ И ТЕНДЕНЦИИ В БЪЛГАРСКИЯ МОДЕН ДИЗАЙНКато начало ще предложим на г-ца Станчева да се включи активно в изработването на няколко теми от колекцията за сезона есен-зима 2008-2009, които ще й бъдат заплатени допълнително като хонорар, извън стипендията, която получава от “Маркам”.

СЪСТОЯНИЕ И ТЕНДЕНЦИИ В БЪЛГАРСКИЯ МОДЕН ДИЗАЙНЗадграничните прояви на българските дизайнери показаха отново, че модата, която се създава у нас, буди чуждестранен интерес и прави силно впечатление. Радио Ватикана, например,  взе специално интервю от Милка Александрова – Бучи. Поводът бе нейното представяне на колекция арт бижута в Рим във връзка със седмицата на културата в италианската столица. В интервюто, което даде на радио Ватикана, Бучи изтъкна, че за създаването на 40 оригинални аксесоари се е вдъхновила от Вечния град. Естествените корали, среброто, тюркоазените и червените гами са сред водещите акценти в най-новата колекция на Милка Александрова – Бучи, показана на брега на река Тибър. Инициативата “Рим Портал” бе дело на администрацията на Софийска област и ръководствата на регион Лацио и община Рим.

СЪСТОЯНИЕ И ТЕНДЕНЦИИ В БЪЛГАРСКИЯ МОДЕН ДИЗАЙНМодна къща “Монро” с дизайнер Милена Цончева пък навърши пет години от своето съществуване. Преди това Милена Цончева създаваше дизайна на русенската модна къща “Милени”. Във връзка с празничния повод дизайнерката представи своята колекция “Цветята” в столичния хотел “Les Fleurs”. Облеклата са създадени така, че да улесняват постигането на ефекта етажиране. Интересни са наслагванията и комбинациите – пола върху панталон и пола върху рокля.През годините дизайнерката успя да наложи небрежната елегантност и стила “стрийт” с дрехи, които подчертават сексапила и издават усет към микса от женственост, шик и провокация. Поп-певицата Марияна Попова откри дефилето, облечена в роклята, която тя първа закупи от новата колекция дни преди честването. Цял куп български красавици и носителки на титлата “Мис България” участваха във впечатляващото ревю. Гости бяха Параскева Джукелова, Биляна Петринска,  Камелия Тодорова, Ники Кънчев и др.

СЪСТОЯНИЕ И ТЕНДЕНЦИИ В БЪЛГАРСКИЯ МОДЕН ДИЗАЙНПрез ноември 2007 година отвори врати “Fashion house” на известната българска модна къща “Денил”. Модернистичният търговски център е изграден в сградата на “Минерал сувенир” в центъра на София, а всяко от петте нива се отличава с оригинално интериорно решение. Освен търговски площи, в сградата има и луксозни заведения. Идеята е посетителите да могат да пазаруват, но и да се забавляват през свободното си време. В търговския център на “Денил” освен магазини за мъжка мода, ценителите на лукса могат да открият и последните тенденции при обувките от дамската линия на марката, както и спално бельо. На приземния етаж са разположени парфюмерия, фризьорски и козметичен салон.

Развитие, добри резултати и нови почитатели получиха и редица други модни къщи, марки и компании, сред които “Мирo”, “Агресия”, “Вотан”, “Аполо”, “Диел”, “Аристон S”, “Арда Русе”, “Ариес уникат”, “Етере”, “Тани”, “Холидей Сона”, “Капаска”, “Люсил”, “Галинел”, “Батибалено”, “Авин лейди”, “Ревю”, “Ивенти” и др. Тайната на техните успехи несъмнено е заложена в още по-прецизната работа, актуалния дизайн и гъвкавия подход към постоянно сменящата се пазарна физиономия у нас, както и в търсенето на нови и нестандартни форми за презентиране на новите колекции.

 

 

Предговор

Съвременната мода: Нови критерии, нови генерации

Състояние и тенденции в българския моден дизайн

Блясъкът на Златната игла

Устремът на новата геерация

Снимки:

2. Колекция “Перфектната жена” на Евгения Живкова, есен-зима 2007-2008
Фото: © Мони Франсес
3. Колекция “Окована в красота” на Албена Александрова, есен-зима 2007-2008
Фото: © Ангел Коцев
4. Колекция “Кошмарът на един мъж” на “Ирида”, есен-зима 2007-2008
Фото: © Васил Къркеланов
5. Колекция на “Маркам”, пролет-лято 2008
Фото: © архив "Маркам"
6. Колекция “Цветята” на Милена Цончева за “Монро”, есен-зима 2007-2008
Фото: © Велислава Каймаканова
7. Колекция на Жана Жекова, ревю-спектакъл “Златната игла” – май 2007 г.
Фото: © Божидар Марков
8. Колекция на Албена Александрова – “Рошавата гарга”, ревю-спектакъл “Златната игла” – май 2007 г.
Фото: © Божидар Марков

 


Copyright © 2005 Lubomir Stoykov

Web design Fashion.bg