VIII. ЖУРНАЛИСТИЧЕСКАТА ОЦЕНКА НА МОДНАТА 2005 ГОДИНА

Вече става традиция "Алманах на българската мода" да публикува мненията на известни български модни журналисти за състоянието и развитието на съвременния моден дизайн у нас. Отново се обърнахме към тях с един-единствен въпрос: "Кои са трите най-сериозни постижения в българския моден дизайн през изтичащата модна 2005 година?". Преобладаващата часта от анкетираните колеги откликнаха на нашата анкета. Подолу публикуваме техните мнения за бълагрсикет модни успехи предз 2005 година:

АНТОНИЯ РАПОНСКА,
моден журналист,
директор “Шоу и забавни
програми” на “Канал 3”

1. Ревю-спектакълът на “Триумф Интернационал” - “Триумф по света”.
2. “Европейски ден на България” по FTV.
3. Колекция “Docha” на “Галинел”, есен-зима 2005-2006.


БОРИС АНГЕЛОВ,
главен редактор на сп. "Кой"
и моден редактор на в. "Монитор"

Изминалата година беше изненадващо добра за младите български дизайнери. Разбира се, на първо място ми се иска да отбележа безспорното постижение на завършилия Нов български университет Николай Пачев.
Неговите награди от световния конкурс " Мителмода" показват, че у нас извън "офицалната" мода, която едва ли може да се похвали с особени успехи, има млади хора, които усилено работят и имат шанс с таланта си да пробият в чужбина. Надявам се, след като премине през стажа си в “Бенетон”, да получи добра работа в престижна марка, а след като придобие известност в бизнеса, да стане и надеждна реклама за нашата страна. Търговски феномен и безспорно постижение също извън "официалната" мода е налагането на Божидара Бакалова като източник не само на облекло, но и на вдъхновение за много български знаменитости. Все пак няма как да бъде отмината и нарастващата международна известност на Виргиния Здравкова, както и усърдието й да организира бляскави спектакли за модните ценители в България.

ВАСИЛКА ГАРЕЛОВА,
зам.-главен редактор
на в. "Женско царство"

Трите най-впечатляващи модни събития през изтеклата година за мене са:
1. Празниците на модата в Русе през м. март 2005 г., както и дните на модата в Сливен (октомври 2005 г.). Те представиха т. нар. провинциална мода, която всъщност се ползва с най-голяма популярност в цялата страна.
2. Ревютата на модна къща "Галинел" (декември 2004 г. и ноември 2005 г.), съчетали оригиналните колекции с атрактивно представяне.
3. Дефилето на "Рошавата гарга" (ноември 2005 г.) с колекцията "Гърбът - лицето на нашата дреха" за смелото интерпретиране на елитарната тенденция и отличната постановка.

ВЕСЕЛА СЛАВЧЕВА,
главен редактор
на списание МОДА
1. Безспорно една от най-силните и впечатляващи изяви в българския моден живот през изтичащата вече година бе представянето на колекция есен-зима 2005-2006 на модна къща "Виргиния ателие". Талантливата и безкрайно чаровна Виргиния за пореден път показа, че модата освен перфектна кройка, високо качество и предусещане на тенденциите е и истинско шоу. Неслучайно на българската дизайнерка отново се довериха и организаторите на световния конкурс "Мисис Глоуб".
2. Ако мога да перифразирам мотото на една моя любима българска модна марка "Ако ще е гарга, да е рошава", то след ревюто на Албена Александрова ще звучи така: "Ако ще е българска мода, да е на световно ниво". Женственост, шик, щипка ексцентричност, съобразяване с актуалните модни тенденции и задължително личен почерк - явно това е печелившата формула не само за Албена, но и за българския моден дизайн като цяло.
3. "Жени стил" - това е другата марка, която за поредна година е "доста напред с материала". По традиция Жени Живкова не само откри модния сезон за есента, но и показа доста интересна колекция, която по нищо не отстъпва на това, което виждаме по световните модни подиуми.

ДАНИЕЛА КОСТОВА,
моден редактор във в. "24 часа"
1. Виргиния Здравкова и нейните изяви зад граница, които представят България достойно по света.
2. "Агресия", защото е една от модните къщи, които предлагат истинско качество в производството и дизайна на мъжко облекло.
3. Похвално е това, че за първи път Академията за мода децентрализира раздаването на наградите "Моден Меркурий", избирайки люлката на българския текстил - град Сливен, като място за това важно събитие. Смятам, че съвсем правилно се обръща внимание на новите технологии и високото качество, защитени от носителите на тази престижна награда: "Агресия", "Ирида", "Квят", "МирO" и "Миролио".

ДЕТЕЛИНА МИЛЕВА,
главен редактор на сп. "Перфекта"
1. Опияняваща пристрастеност в колекция Lavazza и аристократична пищност в колекция VZ есен-зима 2005-2006 - и двете творения на
Виргиния Здравкова.
2. Триумфиращ сексапил и провокираща лежерност в дамското бельо и бански от експлозивния спектакъл на Triumph International.
3. Истински моден вихър в “Дните на българската мода Сливен 2005”, които доказаха, че модата не е "занимание самотно" само на столицата.

ДОНКА ГАНЕВА,
издател,
председател на Академията за мода

И през тази година се запази тенденцията значимите творчески изяви на българските дизайнери да бъдат предимно в областта на всекидневното младежко, дамско и мъжко облекло. Утвърждава се едно ново поколение творци, обърнати към прагматизма на улицата и деловия стил, повлияни от информационния и технологичен бум, граждани на света. Тяхната мода се ръководи от различни принципи - компютърни разработки, нови технологии на производство, целесъобразност, икономичност, удобство и т. н. Идеите са колкото индивидуални, толкова и подчинени на световните тенденции. В тази посока наред с вече утвърдените "Агресия груп" и "Рила стил" (сега "Бати Балено") изгряха нови изключително качествени имена. На първа позиция поставям "МирO" заради неподражаемото чувство за "модерност", за прилагане на съвременните технологии и методи в производството и продажбите. Не мога да отмина "Квят +" - за основателното самочувствие, с което заличиха разликите със световните оптически марки. Впечатлява ме "Ирида" с непрестанната иновация в представянето на модата.
Определено харесвам амбицията на "Люсил" да очовечи твърдата конфекция с духа на една нова градска романтика.
С едно изречение: 2005 година - малко уникати, много конфекция!

ЛИЛИЯ СТАМБОЛОВА,
моден редактор
на сп. “Максимум”

Две модни събития определено направиха впечатление през 2005 г. Това според мен са ревютата на модна къща Rollman и на дизайнерката Албена Александрова с нейната колекция "Гърбът - лицето на нашата дреха".
И двете модни прояви бяха сериозноподготвени от гледна точка на мизансцен, изпипани като хореография и демонстрираха изключително
професионално изработени колекции.

МАРИЯ НЕЦОВА,
първи зам.-главен редактор на в. "Всичко за жената"
1. Подплатено със "златна игла" национално и професионално самочувствие на Виргиния Здравкова, която се готви да облича и холивудски знаменитости. Това лято родната модистка сътвори тоалетите на всички участнички в световния конкурс "Мисис Глоуб" в Палм Спрингс като официален дизайнер на събитието. И самата тя се превърна зад океана в знаменитост: "Танцуващият с вълците" Кевин Костнър я помолил за автограф.
2. Женственият и изискан стил на Мария Недкова - винаги актуален и същевременно неподвластен на времето, в духа на "вечната Шанел".
3. Модна къща "Ирида" за бликащата й фантазия и оригиналност при представяне на новите колекции с убедително използване на мултимедията.

НИНА НИКОЛОВА,
главен сценарист на телевизионното предаване "Елит" по БНТ
1. Николай Пачев, който се върна с първа награда от конкурса "Мителмода" - Италия.
2. Колекцията на "Бабини куки", показана по време на ревюта за Фешън ТВ - "Европейски ден на България 2005".
3. Завръщането на модела Александър Андонов на модния подиум като лице на модна къща "Агресия".

ОГНЯНА ЧАЛБУРОВА,
редактор "Мода", сп. "ELLE"
В последните 2 години забелязвам значително развитие на модата в България. Модният живот също е изпълнен с много активни събития, които непрекъснато представят иновативните си виждания за облеклото. Най-значимо бих определила идването на списание ELLE в България. Мотивите ми не са продиктувани от факта, че аз съм модният редактор. Определям това събитие като значимо, защото списанието е едно голямо предизвикателство не само за нас - интерпретаторите на модата, но и за читателите. ELLE е пътеводител в света на модата не само у нас, но и за модата по света.
Особено впечатление ми направи дипломното ревю на студентите-бакалаври от специалност мода на НХА. Те показаха завидни познания в областта на модата. Професионално подготвено и добре организирано, на ревюто студентите представиха истински креативни, футуристични и едновременно с това практични облекла. Ревюто на “Ролман”. Смятам, че за пореден път мъжката мода показа стил и качество, на което би следвало женската публика да завиди. Очевидно е, че мъжете са по-добре облечената половина. Може би защото те не са толкова капризни и влияещи се от модата, а може би защото под прикритата външност всъщност те са по - капризни и прецизни към детайла.

САШКА ИВАНОВА,
продуцент на предаването "Огледала", BTV
1. Колекция "Гърбът - лицето на нашата дреха" на Албена Александрова.
2. Представянето на Кристина и Константин по времена ревютата за Фешън ТВ "Европейски ден на България 2005".
3. Последната колекция на българската марка "EXXO"

САВЕНА ЗЛЪЧКИН,
моден редактор във в. "Дума"
1. Виргиния Здравкова с всички нейни изяви, в това число и колекция “Лаваца” през декември 2004 г., заради качеството, фантазията и финеса на тоалетите.
2. Албена Александрова с представянето и колекцията "Гърбът - лицето на нашата дреха".
3. Ефектните представяния на пловдивската модна къща "Галинел".

ЮЛИЯ ВЪЛКОВА,
моден редактор на в. "Седмичен труд"
Два са върховете в официалната дамска и мъжка мода. Виргиния Здравкова продължава да е първа по идеи, луксозни материи, перфектно изпълнение и подходящи аксесоари. Тя е сред малкото дизайнери, успяващи да превърнат и грозното патенце в царицата на бала. А хубавите, каквито са например
участничките в "Мисис Глоуб", са завладяващо ослепителни. За мъжете, чийто живот е борба, завършваща с победа, е тежкарската продукция на "Агресия груп". Дизайнерите от фирмата са водени от мисълта да подсилят успеха, чара, а и сексапила на покорителя на света. Съвсем не на трето място поставям възраждането на авангарда, клубната мода и артистизма. Тази година оригиналността и чувствената екстравагантност, новаторството и провокацията бяха показани в колекциите на Кристина и Константин, "Ариес уникат", българската модна къща "Модус арт" и Мариела Гемишева.

***

Въпреки изостаналостта и консерватизма на създателите и потребителите на облекла у нас, родната мода през последните години се приближи още малко към световния дизайн и недвусмислено показа, че дори и противоречивият икономически и социален преход към демокрация и информационна прозрачност може да бъде креативен, стилен и пъстроцветен, независимо от мутрафонската култура, чалга стила и дрехите от Капалъ чарши и родния битак. Българският дизайн на облекло показа адаптивност и издръжливост към тоталната стихия на глобализацията на стила. Имаме основания да твърдим, че родната мода е пример за глокализация, т. е. за мирно съжителство между локалните и глобалните тенденции. Тук много помага както обстоятелството, че сме балканска, кръстопътна култура, така и
фактът, че новите генерации творци навлизат в занаята със самочувствие, солидна подготовка и ясно съзнание за нова и перспективна мисия - успешна визуална реформа и просперитет на оригиналното и различното. Но за да бъдем сигурни в по-красивото и елегантно "утре", неизбежно трябва да спазваме по-отговорно законите на модната индустрия и предприемачеството, маркетинга и рекламата и всепозволеността на таланта. В противен случай сме обречени задълго да останем в модната провинция на света.

 

1. Предговор
2. Глокализация на Българската мода през 2005 година
3. Колективни постижения в Българската мода
4, Индивидуални постижения в Българската мода
5. Красота и милосърдие ръка за ръка
6, Задграничните успехи
7. Златна игла 2004

8. Моден меркурий 2005
9. Журналистическата оценка на модната 2005 година


Copyright © 2006 Lubomir Stoykov

Web design Fashion.bg